כיצד מחלקים ירושה

שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

כאשר אדם הולך לעולמו, עזבונו עובר ליורשיו. כיצד קובעים מי היורשים? במידה והנפטר השאיר אחריו צוואה בת תוקף, מתבצעת החלוקה על פי צוואה. במידה והנפטר לא השאיר צוואה, חלוקת הירושה מתבצעת על פי דין. חוק הירושה קובע צורת חלוקת עיזבון שונה אם המנוח הותיר אחריו צוואה או לא.

ירושה על פי צוואה

בכדי לממש את רצון הנפטר, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה. חשוב לדעת שבכדי שצוואה תהיה בת תוקף, יש להקפיד לערוך אותה בהתאם לכללי חוק הירושה. אם זאת, מאחר שהמטרה היא לכבד את רצון הנפטר, חוק הירושה כולל מקרים בהם ניתן להתעלם מפגמים מסוימים והנטייה היא להכיר בצוואה, בעיקר כאשר ניתן להסיק מה היה רצונו של הנפטר, למרות הפגמים בצוואה.

 

ירושה על פי דין

כאשר אדם שנפטר לא השאיר אחריו צוואה, יש להגיש בקשה לצו ירושה. היורשים על פי דין יהיו מי שהיה בן זוגו של הנפטר בעת מותו וקרוביו, על פי הסדר שלהלן:

1.    ילדיו ובן זוגו של הנפטר באופן שווה, כאשר ילדי המוריש יחלקו באופן שווה ביניהם את החצי שלהם. במידה והמנוח לא השאיר אחריו ילדים, אז הוריו ייחלקו עם בן הזוג באופן שווה, כאשר ההורים מתחלקים שווה בשווה בחלקם . בן הזוג יירש גם את המיטלטלין, לרבות את הרכב.

2.       במידה והמנוח לא השאיר אחריו ילדים והורים, אז אחיו או ילדיהם, סבי הנפטר ירשו שליש מעיזבונו (ואת היתר בן הזוג), כאשר במידה ובן הזוג והנוח היו נשואים וגרו ביחד לפחות 3 שנים טרם הפטירה, בן הזוג יקבל את חלקו המלא בדירה, בנוסף לחלק שלו בעיזבון(שני שליש).

3.    במידה ולנפטר לא היו קרובים כמפורט לעי"ל, בן הזוג יירש את כל עיזבונו של המנוח.

4.            במידה ולנפטר לא היו יורשים כמפורט לעי"ל, המדינה תירש את עזבונו של המנוח, אשר ישמש למטרות חינוך, מדע, סעד ובריאות, כאשר במקרים מסוימים שר האוצר רשאי להשתמש בנכסי העיזבון עבור תשלומים לאדם או ארגון אשר היה מחסורו של המוריש עליו ערב יום מות המוריש, לאדם אשר היה מחסורו של המוריש ערב יום מות המוריש או לבן משפחה של המוריש או של בן זוגו של המוריש אשר אינו יורש על פי דין.

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו