על נוטריון, סמכויותיו וסמכויות עורך הדין

שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

וודאי שמעתם על נוטריון ועל עבודתו, אך לא תמיד ברור מיהו הנוטריון או מה הוא עושה. מי מפקח על עבודתו?. מה בכלל הבדל בין הנוטריון לעורך דין? באילו מקרים כדאי לפנות לזה הראשון ובאילו לזה האחרון?

במאמר שלפניכם נבחן את הסוגיות הללו וניתן עליהן מענה.

במהלך העסקים השוטף ואפילו בשיחה מזדמנת עם חברים מידי פעם שמעתם על חבר של חבר שהיה צריך "אישור של נוטריון על סתם איזה מסמך". פעמים רבות, משמש בעל תפקיד זה בערבוביה עם תפקידיו של עורך דין. איזה "אישור" יכול נוטריון לתת? על אילו "סוגי מסמכים"? ובאילו מקרים גם עורך הדין רשאי לתת מה שמתכנה כ"אישור"? מי מפקח על הנוטריונים? ואיך אפשר להיות נוטריון? במאמר זה נשפוך אור על סוגיות הנשאלות תכופות ביחס לנוטריון- מה שרציתם לדעת ולא היה לכם את מי לשאול.

מיהו נוטריון?

ראשית נוטריון הינו עורך דין. הנוטריון שואב את סמכותו ואת תפקידיו מכוח חוק הנוטריונים, התשל"ו- 1976 (כמו גם תקנות הנוטריונים על פיו).

לא פעם הציבור שואל את השאלה, האם כל עורך דין הוא נוטריון?

לשאלה זו יש להשיב בשלילה. עורך דין בעל ותק של 10 שנים, יוכל בתנאים מסויימים לשמש כנוטריון:

1)     עורך דין

2)     שהוא אזרח או תושב קבע ישראלי

3)     שעסק ככלל לפחות 10 שנים במקצוע

4)     לא הורשע בעבירה פלילית שיש עימה קלון

5)     לא הוצא מלשכת עורכי הדין ולא הושעה ממנה, וכן לא בוטל רישיונו או הותלה תוקפו.

עורך דין החפץ להיות נוטריון יגיש בקשה להענקת רישיון נוטריון. הגוף האמון על כך הוא המחלקה לרישוי נוטריונים שבמשרד המשפטים. המחלקה הוקמה בצד בחוק, דהיינו מאז 1976. ועדת הרישיונות בוחנת בקשות אלה, ועבודתה חוסה תחת המחלקה המרכזת את עבודתה. הוועדה, המונה 7 חברים, תהא מוסמכת להעניק את רישיון הנוטריון לעורכי הדין המבקשים הממלאים אחר התנאים הקבועים בחוק.

המחלקה לרישוי נוטריונים

כשמדברים על אספקטים בעבודת הנוטריון יש לציין גם מיהו הגוף האמון על הפיקוח עליה. ציינו קודם את המחלקה לרישוי נוטריונים, הפועלת במשרד המשפטים, מרכזת את עבודתה של וועדת הרישיונות כאמור.

לפיכך המחלקה גם מנהלת את המאגר של הנוטריונים, אחראית על אגרות רישיון הנוטריון, ואמונה על פרסום האגרות כמו גם תעריפי שכר שירותיהם של הנוטריונים.

המחלקה גם עוסקת בפיקוח על עבודתם של הנוטריונים. עבודת הפיקוח מתבצעת באמצעות מבקרים שהמחלקה מפעילה בפריסה ארצית.המבקרים מדווחים באופן שוטף. המחלקה מצידה בוחנת את הדיווחים ומגבשת המלצות ומעקב אחר תוצאות הביקורת של המפקחים. בין היתר המחלקה לעיתים מוציאה תחת ידה המלצות להעמיד נוטריונים לדין משמעתי המועברות גם ליועץ המשפטי לממשלה.

מהן הפעולות אותן יכול לבצע הנוטריון?

א)      נוטריון יכול לאמת חתימתו של החתום על המסמך, ובלבד שהלה מופיע בפני הנוטריון, מזוהה וחותם בפניו. למעשה עורך דין גם מוסמך למשל לאמת חתימה על מסמך, ואותם הכללים-יפה כוחם גם כאשר תגיעו לאמת חתימה על מסמך במשרדו של עורך דין שאינו נוטריון.

ב)      נוטריון יכול לאשר נכונות העתקממסמך ולאשר גם נכונות תרגום של מסמך. נוטריון יכול לבצע את התרגום בעצמו או לתת את הגושפנקא לתרגום שאתם מביאים עימכם שתורגם בידי מאן דהוא.

ג)        אישור של הצהרות ותצהירים, למשל גם עורך דין בתחומו יכול לערוך תצהיר או לאמת חתימה של לקוח על גביו.

ד)      מתן אישור למסמך שחתמו עליו בשמו של אחר, הנוטריון יאשר שאותו אדם היה רשאי לעשות כן בהוכחה מתאימה.

ה)      מתן אישור נכונות לרשימת מצאי (נוטריון הבקיא בנושא המצאי)- כשזו נערכה בפניו על ידי אחר או שהוא בעצמו ערך את הרשימה.

ו)        פעולות אחרות אותן רשאי נוטריון לבצע:

לאשר כי אדם פלוני חי, לערוך העדה של מסמך סחיר

ייפוי כוח של נוטריון לעיסקאות במקרקעין

יש הסבורים כי במכירת נכס מקרקעין הם לא יוכלו להמשיך בעיסקה ללא "אישור נוטריוני". בשל חשיבות עיסקאות נדל"ן וכמו כן בשל ערכן הכלכלי הגבוה, נייחד לסוגיה זו מספר מילים על מנת להבהיר.

חוק הנוטריונים (בסעיף 20) מציין כי ייפוי כוח כללי וייפוי כוח לביצוע עיסקאות במקרקעין הטעונות רישום (ולא רק מכירה) אינם תקפים אלא אם ערך אותם נוטריון או אימת את החתימות עליהם.

חשוב לדעת כי במידה וייפוי הכוח ניתן בישראל לעורך דין (שאינו נוטריון) המאמת את חתימת הלקוח בכתב- אז אין צורך באימות נוטריוני לייפוי הכוח. לא כך הם פני הדברים כשייפוי הכוח נעשה בחו"ל. במקרה האחרון יוכל גם נציג קונסולרי של ישראל לאשר את חתימת השולח.לאמיתו של דבר, הוא משתמש לכאורה בסמכות של נוטריון. אינכם בחו"ל אך עם זאת אינכם יכולים מסיבה כלשהי להיפגש עם עורך הדין כך שתחתמו על ייפוי הכוח בפניו? נוטריון יוכל לסייע לכם באימות החתימה.

לעיתים גם נוטריון המוציא תחת ידיו מסמך, נדרש כי תינתן גושפנקא לכך שזהו נוטריון רשמי עם רישיון תקף, לצורך כך יש את האפוסטיל לזיהוי נוטריון.

המאמר נכתב על ידי עו"ד שרית אמסלם, צוות אתר Israelnotary.

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו