"גירושין בהסכמה": כך תחסכו עשרות אלפי שקלים ותשמרו על השפיות

תהליך הגירושין הנפוץ בישראל כולל לרוב מלחמה מתישה, ארוכה ויקרה בין הצדדים, שפוגעת גם בילדים. גישת "גירושין בהסכמה", חותרת להשגת הסכמות תוך זמן קצר, שיטיבו עם הילדים ויחסכו המון כסף לשני הצדדים
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

ט' וש', בני זוג בסוף שנות ה-30 לחייהם, החליטו להתגרש לאחר עשר שנות נישואים, כשבתם המשותפת היתה בת 7. ההחלטה על הפרידה היתה כמובן לא קלה – ומה שהקשה על השניים עוד יותר היתה העובדה שכאשר התבוננו סביב, על זוגות אחרים שהתגרשו, הם ראו הליכים משפטיים ארוכים ויקרים, שלא פעם הידרדרו לסכסוך מכוער שפגע בילדים. ט' וש' החליטו לעשות הכל כדי להימנע מכך, ולהגן על הילדה.

השניים בחרו בהליך של "גירושין בהסכמה" – גישה מקובלת ברחבי העולם, שתופסת תאוצה גם בישראל בזכות היתרונות הבולטים שלה: בתהליך קצר, בתוך מספר פגישות, מגיעים להסכמות על כל הנושאים הרלוונטיים לחיים לאחר הפרידה ומגישים את ההסכם לבית המשפט לאישור רשמי. "גירושין בהסכמה לא מתאימים לכל זוג, אך אם יש רצון משותף לא ללכת למלחמה אכזרית שבה שני הצדדים יכולים להיפגע קשות – כדאי מאוד לבחור בדרך הזו", אומר עו"ד דוד אלול, מחלוצי התחום בישראל ובעל משרד בוטיק לדיני משפחה.

כמו זוגות רבים אחרים שהוא מלווה, מספר עו"ד אלול כי "ט' וש' הצליחו להתגרש בתוך חודשים אחדים באופן מכובד, בלי לפגוע זה בזה, ותוך שמירה על מערכת יחסים בריאה – למען בתם. הם החליטו יחד בנושא המשמורת, בהתאם לצרכים של שניהם, הגיעו להסכמה הדדית על גובה המזונות וחלוקת הרכוש ביניהם ויצאו לדרך חדשה במהירות ומבלי להוציא עשרות אלפי שקלים בדרך".

כדי לבדוק את התאמתך לתהליך של גירושין בהסכמה, ענו על השאלה: מה מצבך המשפחתי הנוכחי?

מחיר הגירושין הממוצע: עשרות אלפי שקלים לכל צד

"זוגות נשואים שמגיעים להחלטה על פירוק הזוגיות נסחפים פעמים רבות למאבק מתיש שעולה הרבה כסף לכל אחד מהצדדים, ומעורר אמוציות ורגשות קשים – מה שמשפיע לרעה על הילדים", אומר עו"ד אלול. לדבריו, "בסופו של דבר, ברוב המקרים בית המשפט מחליט לחלק את הרכוש באופן שווה ולקבוע משמורת שמתאימה לשני הצדדים – כלומר, מדובר בהסכמות שאפשר היה להגיע אליהן גם בלי המאבק המשפטי הארוך וה'דם הרע' שזרם בין הצדדים.

"העלויות של מאבק משפטי שכזה, בו כל צד מיוצג על ידי עורך דין משלו – שלרוב מעוניין בהסלמת הסכסוך, הן גבוהות מאוד – כ-50 עד 100 אלף שקל לכל אחד מבני הזוג. מדובר בסכום אדיר, דווקא בתקופה שבה הם זקוקים מאוד לכסף – בגלל הפיצול במגורים, רכישת ריהוט כפול והירידה בהכנסות המשותפות".

"מבינים שמלחמות לא יועילו"

במדינות המתקדמות, הבינו כבר שבמקרים רבים, התהליך המשפטי הזה מיותר – וכך התפתחה גישת "גירושין בהסכמה", שבה מגיעים לתוצאה המתאימה לשני בני הזוג, בדרך מהירה וזולה הרבה יותר, מבלי להסתמך על גורמים חיצוניים שיחליטו על עתיד התא המשפחתי.

עו"ד אלול, מחלוצי הגישה בישראל, מסביר כי "מדובר בתפישה שונה, המתאימה לזוגות בעלי גישה מודרנית שמבינים שמלחמות לא יועילו להם, ומעדיפים לסיים את המערכת הזוגית בכבוד הדדי, ותוך שמירה על קשר מצוין עם הילדים ובינם לבין עצמם".

בניגוד להליך גירושין שגרתי, בתהליך של גירושין בהסכמה, יש עורך דין אחד שמייצג את שני הצדדים יחד ותפקידו לגשר בין הרצונות של כל אחד מבני הזוג כדי להגיע להסכמה שבה כולם יהיו מרוצים – תוך שמירה על גישה מפייסת ומכבדת ונטרול מאבקי אגו. "זהו תהליך עדין שדורש היכרות עם הפסיקות והחוק לצד רגישות ואיזון בין הצדדים ושמירה על האינטרסים המשותפים", מדגיש עו"ד אלול.

"נהנים משקט ומביטחון לגבי העתיד"

"לאחר מספר פגישות בנוכחות שני הצדדים, אנו מנסחים את ההסכם שיכסה על כל הנושאים אשר במחלוקת בין בני הזוג, וכך סוגרים את פרק הנישואים בצורה מכבדת כששני הצדדים נדרשים אמנם לפשרה, אך נהנים משקט וביטחון לגבי עתידם וחשוב מכך – לגבי עתיד הילדים".

"היתרון הגדול של גירושין בהסכמה הוא העובדה שהם מאפשרים לבני זוג פרודים לשמור על מערכת יחסים בריאה ביניהם ושליטה על עתידם. בנוסף, החיסכון הכספי האדיר מאפשר להם לפעול מתוך הוגנות ופשרה ומביא אותם למקום טוב משמעותית עם סיום התהליך", אומר עו"ד אלול ומוסיף: "אני יכול לומר מניסיון רב, שגם הילדים מרגישים בטוחים יותר, ולא נדרשים לשמש כלי במאבק בין הצדדים וזה הדבר החשוב ביותר".

כדי לבדוק את התאמתך לתהליך של גירושין בהסכמה, ענו על השאלה: מה מצבך המשפחתי הנוכחי?

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו