אמינותו של מכשיר הינשוף בבדיקת שכרות

שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מכשיר הינשוף עומד לעיתים קרובות בפני ביקורת מצד גורמים מכל הקשת האזרחית, הפוליטית והמשפטית בישראל.

הסיבה העיקרית לכך היא החמרת הענישה בגין עבירות נהיגה בשכרות. על פי הקבוע בחוק, בית המשפט מחויב לענישת מינימום של שלילת רישיון לשנתיים לפחות בגין עבירות מן הסוג הזה. בנוסף, החוק אינו מבחין בין רמות שונות של ריכוז אלכוהול בדם וכל ריכוז מעל 0.05% (50 מיליגרם אלכוהול ל-100 מיליליטר של אוויר נשוף בקרב נהגים בוגרים) מהווה עילה למימוש הענישה. המכשיר העיקרי המשמש את רשויות האכיפה לצורך איתור נהגים שיכורים וביצוע בדיקות הוא הינשוף. כתוצאה מכך, אמינות הינשוף עומדת למבחנים קרובים ורחוקים. תובעים וסניגורים משתמשים בתכונות הישנוף לעיתים קרובות על מנת לערער על אמינות הממצאים אותם מציגה במשטרה בפני בית המשפט. מגמה זו אינה ייחודית לישראל ונמצאת תחת עין בוחנת במקומות אחרים בעולם המערבי בהם נוהגים להשתמש בינשוף, כגון ארצות הברית, קנדה, בריטניה, אוסטרליה, אירלנד ועוד.

אופן הפעולה של הינשוף

הינשוף הוא מכשיר תוצרת גרמניה ואחזקתו השוטפת מתבצעת על ידי מעבדות מחלקת התנועה במשטרת ישראל. אופן הפעולה של הינשוף פשוט למדי וכרוך במספר שלבים. ראשית, נבדק הנדרש לעבור בדיקת ינשוף נושף מריאותיו אל תוך פיה סטרילית וצינורית המחוברת אל המכשיר. שנית, האוויר מריאות הנבדק מגיע אל תא מדידה ייעודי ונמדד על ידי שני חיישנים. בעוד חיישן אחד מתמקד בדגימת האוויר באמצעות בדיקה אלקטרו-כימית, החיישן השני מבצע בדיקה באמצעות הקרנת גלי אינפרא אדום. התוצאה הנמוכה מבין שני החיישנים היא זו המגיעה אל צג המכשיר וקובעת האם הנהג שיכור.

תנאים עבור תוצאות ינשוף קבילות

בית המשפט בישראל קבע בצורה חד משמעית כי מכשיר הינשוף הנו אמין. יחד עם זאת, בית המשפט מכיר במגבלות של מכשיר הינשוף וקובע קריטריונים ברורים עליהם יכולה המשטרה להישען בעת ביצוע הבדיקות. על מנת להפוך את תוצאת הינשוף לקבילה בבית המשפט חייבים השוטרים להעביר את הינשוף בדיקות תקופתיות. מלבד הבדיקות הללו צריכים השוטרים לבצע בדיקה יומית. בנוסף, הפעלת מכשיר הינשוף מוגבלת לשוטר המוסמך לערוך את הבדיקה. על השוטר לעבור הכשרה מתאימה, להכיר את אופן השימוש במכשיר ולהבין את המשמעות של בדיקה לא תקינה.

טענות הגנה בעבירות נהיגה בשכרות

אמינות מכשיר הינשוף עולה לדיון בדרך כלל כטענת הגנה עבור נאשמים בעבירות נהיגה בשכרות. יחד עם זאת, במידה והשוטרים מבצעים את הבדיקות של הינשוף בהתאם לנהלים המגובים על ידי מערכת החוק, לא ניתן לערער על התוצאות. במילים אחרות, לזכות מכשיר הינשוף עומדת בישראל חזקת האמינות: ניתן אמנם לסתור את החזקה הזו ולערער עליה, אך יש צורך בהוכחות חד משמעיות. נאשמים בעבירות נהיגה בשכרות יתקשו ואף ייכשלו בתקיפת עצם טבעו של הינשוף כמכשיר מדידה. הטענות הקבילות היחידות הן בדבר אופן השימוש בינשוף, כמו לדוגמא היעדר מרווח של 15 דקות מעת עצירה הנהג ועד ביצוע הבדיקה. אם המשטרה לא מבצעת את תקופת ההמתנה כנדרש ניתן לזכות את הנאשם מחמת הספק. בנוסף, התביעה צריכה להוכיח לבית המשפט כי המכשיר עבר את כל הבדיקות הדרושות. כתבי אישום בדיני תעבורה משתייכים אל המשפט הפלילי ולכן נטל ההוכחה מוטל על התביעה. עורכי דין הבקיאים בתחום עבירות נהיגה בשכרות יכולים לזהות עילות מסוימות לערעור אמינות הינשוף ולכן כדאי לערב אותם מוקדם ככל האפשר. עוד מומלץ לתעד, לעקוב אחר הזמנים ולאסוף את פרטי השוטר שביצע את בדיקת הינשוף.

 

מאת: אלעד שניר

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו