מהי נפקדות וכיצד עו"ד צבאי יכול לסייע

מהי נפקדות
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

אחד הדברים שהצבא נלחם בהם יותר מכל, זו נפקדות בקרב חיילי צה"ל. חיילים רבים בוחרים להיפקד במהלך שירותם הצבאי, החל מיום בודד וכלה ב-20 יום שירות, שזה הגבול המקסימאלי של נפקדות. לאחר מכן, צה"ל מתייחס לחייל כעריק.

לפני שנסביר למה צה"ל נלחם בנפקדות וכיצד עורך דין צבאי יכול לסייע בעניין לחיילים הנפקדים, יש להתייחס תחילה לשאלה, מהי נפקדות. נפקדות היא מצב בו חייל מחליט שלא להופיע במחנה מסיבותיו שלו. כל עוד הוא לא עושה זאת במשך 20 יום, אז הסיטואציה מטופלת ביחידה שלו. חשוב לציין שיש בתוך נפקדות של עד 20 יום שתי אופציות, הראשונה נפקדות עד 24 שעות ומעבר ל-24 שעות.

נפקדות עד 24 שעות, יכולה להיות מטופלת בין החייל למפקד, במידה ויש הסבר סביר המפקד גם רשאי לא לנקוט בשום צעד. אם מדובר על יותר מ-24 שעות, החייל יועמד לדין משמעתי ביחידה.

נפקדות איננה רק לחיילים בסדיר, אלא גם למי שלא מופיע לצו גיוס, צו מילואים, חייל שעזב את היחידה שלו ללא הודעה וללא אישור, חייל שלא הופיע ביחידה אחרת אליה נשלח, וכן חייל בסדיר או מילואים שעזב את הארץ ללא אישור. 

מדוע צה"ל נלחם בתופעת הנפקדות

יש לכך 3 סיבות עיקריות:

  • הראשונה – צה"ל, כמו כל צבא, לא מעוניין שחייליו ינטשו ללא אישור את יחידותיהם ותפקידם. על כן, הוא מוודא לקיים אכיפה משמעותית בכל הקשור לדיני נפקדות.
  • השנייה – כל חייל שנמצא תחת הגדרה של נפקד, תחת אחריות צה"ל. לכן אם קורה לו משהו, צה"ל צריך לטפל בו.
  • השלישית – צה"ל צריך שכוח האדם בו יהיה מסודר, מאורגן וכנאמן. אם חיילים נפקדים, הם פוגעים ביכולת של הצבא לבצע פעילויות שונות, מבסיסיות ועד רחבות.

מתי נשתמש בעורך דין צבאי במקרה של נפקדות ומדוע

בכל מצב בו הצבא מחליט להעמיד לדין חייל בגין נפקדות, הוא יכול להיעזר בשירותיו של עורך דין בשביל להתמודד עם האשמות כנגדו. עורך דין צבאי ידע לעמוד מול המערכת על רבדיה השונים. הוא ידע כיצד להתמודד עם האשמות ולחפש דרכים להוציא את החייל זכאי או לפחות להקל עליו בעונשו.

ההמלצה לחיילים היא, להיעזר תמיד בעורך דין צבאי, לא מהסנגוריה הצבאית בהכרח אלא גם עורך דין פרטי, במידה ומדובר בנושא מסובך ורציני. כך יהיה יותר קל להתמודד עם האשמות השונות. במידה והחייל יעדיף שלא לעשות זאת, הוא עלול להתמודד לבד מול המערכת שהיא הרבה יותר חזקה ממנו.

בדרך כלל נפקדות היא פועל יוצא של מצב כלכלי, מצב אישי, משבר בתוך היחידה, יחסים גרועים בין המפקד לפקוד ועוד. לכן עדיף שעורך דין צבאי ידע להציג את מכלול הסיבות ולמצוא לו תקדימים משפטיים מתאימים בשביל לעזור לחייל ושהוא לא ינסה להתמודד עם זה בעצמו.

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו