פיטורין עקב טיפולי פוריות – דעי את זכויותייך!

פיטורין עקב טיפולי פוריות
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

ממש כמו בשלבי ההיריון הטבעיים קיימים  סעיפים המוגדרים בחוק, השומרים ומגנים על זכויות העובד/ת במהלך ההיריון, בדיקות המבוצעות במהלך ההיריון, בכללן טיפולי פוריות.. פוטרת עקב או במהלך טיפולי הפוריות שלכם, נמצאים בטיפולי פוריות במסגרת הנישואין השניים וחוששים על מקום העבודה? דעו שהחוק שומר עליכם!

מהן החובות שלנו במהלך טיפולי הפוריות מתוקף תפקידנו המקצועי?

באם את/ה נמצאים בהליך טיפול פוריות תאלצו להעדר מהעבודה לצורך קבלת הטיפול והמנוחה באותו יום או באותם ימים, על כן אתם מחויבים להודיע למעסיק, על אף אי הנעימות על כך שאתם נמצאים בעיצומם או בתחילתם של טיפולים כאלה, שאם לא כן לא תוכלו לטעון כנגד המעסיק ותעמדו בפני סעיף בעייתי, מאחר שמעסיק הרואה עובד הנעדר מעבודתו במשך ימים רבים מעבר לימי החופשה או המחלה המוקצבים לא ואינו מקבל הסבר או אישור מתקבל על הדעת, רשאי לפטר את העובד.

מחובתו של העובד/ת להמציא אישורים ומסמכים המצביעים על זימון ונוכחות ביום הבדיקה ואישור על כך שעליכם להימצא במנוחה מלאה ביום הטיפול עצמו וימים ספורים לאחריו, באם הדבר נדרש. במקרים כאלה מוטל איסור לפטר את העובד.

 

ומה בנוגע לגברים העוברים טיפולי פוריות?

גם גברים עשויים להזדקק לטיפולי פוריות מסיבות וקשיים שונים, וכמו במקרה בו חל איסור לפטר אישה בשל היעדרות מהעבודה בגין טיפולי הפוריות, כך גם בנוגע לגבר העובר תהליך דומה.

 

בהליכי הפוריות קיימים סעיפים וחריגים שיש להתייחס אליהם: במקרה ומדובר בילד הראשון או השני. במקרה ומדובר בנישואין שניים והגבר זקוק לטיפולי פוריות גם במקרה זה יגן החוק על הגבר או האישה להם זהו ילדם הראשון או השני במסגרת הנישואין השניים.

מה לעשות אם פוטרתי מעבודתי או שאני מאוים בפיטורין?

במקרה של פיטורין מסיבת היעדרות עקב טיפולי פוריות, ניתן לגשת לבית הדין לעבודה, להגיש תלונה נגד המעסיק במשרד התמ"ת במחלקת האכיפה. במידה ואתם מאוימים בפיטורין וטרם פוטרתם, תוכלו להתלונן ולהגיש קובלנה מבעוד מועד, בפני הממונה על חוק העבודה לנשים, במקרה זה, יפנה הממונה אל המעסיק באופן ישיר במכתב התרעה ואיסור על פיטורי האישה שלא על פי חוק וללא קבלת האישורים המתאימים.

 

פיטורין במהלך טיפולי הפוריות כאשר המעסיק אינו מודע לטיפולים

זהו נושא שלכאורה אינו דורש חשיבה מורכבת או רבה מידי, שהרי, אם המעסיק לא היה מודע לעובדה שהעובד/ת נמצא/ת במהלך טיפולי פוריות ונעדרו מהעבודה במשך ימים רבים ללא הצדקה, האם אינו זכאי לפטר אותם? לכאורה הדבר ברור מאיליו, אבל מנגד, החוק אומר, שבמעמד הפיטורין יכול/ה העובד/ת לספר למעביד על המקרה ולהימנע מפיטורין, תוך הצגת האישורים הנדרשים על כל התקופות הרלוונטיות.

על אף העובדה הנ"ל, רצוי ומומלץ לספר למעסיק כבר בשלבים ההתחלתיים של התהליך למניעת אי נעימות באינטראקציה היומיומיות, מאחר שגם כך גילוי העובדה לא תהיה עילה חוקית לפיטורין שלכם/ן. כך שעל אף שהדבר אישי ובלתי נעים לשיתוף, העדיפו את האמת על פני אי הנעימות העתידית.

המאמר נכתב על ידי עו"ד דן קלדרון – שותף בכיר במשרד עו"ד קלדרון, נתיב קניז'בסקי

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו