עונש על תקיפת שוטרים

שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

השוטרים הינם האמצעי הראשי של מדינת ישראל בשמירה על הסדר הציבורי. עקב כך, כל תקיפת שוטר נשפטת בחומרה על ידי החוק, והעונש הוא לרוב ריצוי של תקופת מאסר מינימלית. סעיף העונשין בחוק בגין תקיפה של שוטר קובע כי מי שתוקף שוטר בעת מילוי תפקידו, או מי שמסייע בתקיפה של שוטר דינו מאסר של חודש עד שלוש שנים. על פי החוק תקיפה מוגדרת כהכאה של אדם, דחיפה או הפעלה של כוח גופני בכל דרך שהיא במישרין או בעקיפין וללא הסכמתו של המותקף. התקיפה יכולה להתבצע באמצעים שונים העשוים להוביל לחוסר נוחות, ואילו החוק אינו דורש שיווצר נזק כתוצאה מהתקיפה בשביל להעניש. על בית המשפט לגזור עונש על התוקף אלא אם בעת ביצוע העבירה התקיימו נסיבות המצדיקות אותה.

תקיפה של שוטרים בנסיבות מחמירות

סעיף 275 בחוק בגין תקיםת שוטר מרחיב וקובע כי תקיפה של שוטר יכולה להתבצע גם בנסיבות מחמירות. תקיפה של שוטר בנסיבות מחמירות מתקיימת כאשר ישנה כוונה להכשיל את השוטר בעת מילוי תפקידו, או להפריע לו לעשותו. תקיפה בנסיבות מחמירות מתקיימת גם כאשר התוקף היה חמוש באלה, אבן, מקל או כלי יריה, וגם כאשר התקיפה בוצעה על ידי שלושה אנשים או יותר. במקרה של תקיפת שוטר בנסיבות חמורות העונש המינימאלי הוא שלושה חודשי מאסר, וניתן גם להעניש בחמש שנות מאסר, תלוי באופי התקיפה.

סעיף 275 בחוק מתיחס לסוג של תקיפות אשר לא היתה להם כוונה לפגוע או לתקוף את השוטר, אלא רק להפריע או לחבל באופן מודע בתקינות מילוי תפקידו. גם הפרעה לאדם אחר אשר מסייע לשוטר בתפקידו עשויה להיחשב לעבירת תקיפה. במקרה זה העונש המינימאלי הוא שבועיים של מאסר, ואילו העונש המקסימאלי הוא שלוש שנים של מאסר.

החקירה והעונש בגין תקיפה של שוטר

עבירה של תקיפת שוטר נמנית עם יתר עבירות האלימות והתקיפה השונות, אולם החשיבות כאן גבוהה יותר מאחר ומדובר בשוטר, וכאן נעוץ ההבדל המהותי, אשר מגביר את חומרת המעשה ומעצים את הענישה. הפרקליטות במקרים של תקיפת שוטר צריכה להוכיח כי לא רק שמדובר בתקיפה של שוטר, אלא שטרם התקיפה ידע התוקף כי אכן מדובר בשוטר. את הקביעה האם ידע התוקף אם מדובר בשוטר או לא עושים על ידי ההוכחה כי השוטר לבש מדים, או הזדהה בפני התוקף כדין. החקירה בגין תקיפה של שוטר תהיה קשה יותר בעבור הנחקר וגם בעבור החוקר אשר אמור להיות אובייקטיבי. רבים טוענים כי מאחר ומדובר בקולגה יהיה קשה מאוד לחוקר להיות אובייקטיבי, ולכן חשוב מאוד כי התוקף יעזר בשירותיו של עורך דין פלילי למטרת החקירה. יחד עם זאת, מאחר ומדובר בעבירה של תקיפת שוטר, התוקף מצוי בעמדה נחותה יותר מתוקף רגיל, ולכן הסיוע של עורך הדין חשוב.

 

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו