לא משנה מי אשם, אם נפגעתם בתאונת דרכים – כנראה שמגיע לכם פיצוי

"כל נפגע גוף בתאונה זכאי לפיצוי – גם אם הוא האשם". כך מסבירים במשרד עורכי הדין דביר לוין, שפעיל בתחום תאונות הדרכים כבר 40 שנה. בדקנו למה חשוב לפנות לייצוג משפטי לאחר התאונה וכמה זה צפוי לעלות
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מדי שנה, כ-150 אלף ישראלים נפגעים בתאונת דרכים, מתוכם פגיעות רבות מאובחנות כפגיעות קלות. אך לצערנו, לעיתים, גם פגיעות שנדמו כקלות בתחילה יכולות להסתבך ולגרור כאבים ממושכים. לכן, חשוב שכל נפגע גוף יידע כיצד עליו לפעול בעת תאונה, על מנת שיוכל לתבוע בעתיד את חברת הביטוח במידת הצורך.

"נפגעי תאונות דרכים לא תמיד מודעים לזכויות שלהם ורבים מוותרים מראש על הפעולות שיש לעשות לאחר תאונה", אומר עו"ד יניב יוניק, שותף במשרד עורכי הדין דביר-לוין. "בפועל, ישנן לא מעט פגיעות שמחמירות עם הזמן כמו פגיעות גב, כאבים מפושטים בגוף או פגיעות עצביות שלא מאובחנות מיד".

חשוב לדעת כי בניגוד לנזקים ברכוש, בפגיעות גופניות, הנגרמות כתוצאה מתאונת דרכים, לכל אדם יש זכות לתבוע פיצויים – גם אם הוא הצד הפוגע או האשם, ובלבד שהיה ביטוח חובה בתוקף, כאשר במקרים מסוימים ניתן לתבוע גם כאשר לא היה ביטוח חובה בתוקף. "נפגעי גוף זכאים לפיצוי מהביטוח. זה יכול להיות פיצוי בגובה כמה אלפי שקלים במקרים קלים, וזה יכול להגיע לפיצוי בגובה של מיליונים במקרים קשים. בנוסף, במקרה של תאונת דרכים הקשורה לעבודה, גם הביטוח הלאומי נכנס לתמונה, וברגע שהוכח נזק (נכות) מנגנון הפיצוי עשוי לכלול הן פיצוי מחברת הביטוח והן גמלאות מהביטוח הלאומי" , מסביר יוניק.

כדי לבדוק אם גם אתם יכולים לקבל פיצוי בשל תאונת דרכים, ענו על השאלון הקצר הבא: האם נפגעתם בתאונת דרכים ב-3 השנים האחרונות?

"חברות הביטוח מעדיפות לא לשלם"

"לחברות הביטוח אינטרס להוריד את גובה הפיצוי ככל שניתן, ובמקרים רבים הן נוהגות להערים קשיים על המבוטחים", מסביר יוניק. "כמשרד ותיק ומנוסה בתחום, יש לנו היכרות עמוקה עם הרבדים השונים של החוק, פסקי הדין הרלוונטיים, הפוליסה והערכת הסיכוי לקבלת פיצויים מחברות הביטוח. אנחנו פעילים בתחום כבר 40 שנה ומייצגים בין היתר גם חברות ביטוח. ההיכרות עם שני צדי המתרס הפכה אותנו למומחים בקריאת וניתוח הסיטואציה המשפטית ויש לנו יכולת לבחור את המהלכים שימקסמו את גובה הפיצויים בזמן הקצר ביותר", הוא מסביר.

פיצוי של 1.5 מיליון שקל - בלי להגיע לבית המשפט

במשרד, מתגאים ביכולת להשיג ללקוחות פיצויים מכובדים רק בתכתובת מול חברות הביטוח – וכלל בלי להגיע לבית המשפט. "היה לנו מקרה שבו משפחה של צעיר בן 27 שהחליק ונהרג בעת שרכב על האופנוע שלו, פנתה אלינו לייצוג. בזכות ההיכרות הנרחבת שלנו עם התחום של תאונות אופנועים, הצלחנו להגיע לסכום פיצוי של כ-1.5 מיליון שקל, בלי צורך להגיע לבית המשפט. זה אומר שהמשפחה קיבלה את הכסף תוך זמן קצר מאוד יחסית וכי נחסכו ממנה הרבה ביורוקרטיה ודיונים מתישים".

יוניק מציין כי למשרד יש התמחות מיוחדת בתאונות אופנועים, שאינה קיימת ברוב משרדי עורכי הדין הפועלים בתחום התביעות, שכן המשרד ייצג שנים רבות את המבטחים של האופנועים: "אנו מייצגים אופנוענים גם במקרים קשים מאוד, בהם אין לרוכב ביטוח, אך הוא נפגע שלא באשמתו בתאונת דרכים. זו תביעה לא פשוטה אבל היא אפשרית, ולצערי יש קהל רחב של אופנוענים שרוכב ללא ביטוחים, למרות הסכנות".

לא לפספס את חלון ההזדמנויות – 7 שנים מהתאונה

בדביר-לוין מציינים כי פנייה לעורך דין צריכה להיעשות סמוך ככל הניתן לרגע הפגיעה בגלל היכולת למנוע טעויות שרבים מהנפגעים עושים: "נפגע בתאונת דרכים צריך כמובן קודם כל לפנות לגורם רפואי שיטפל בו ויאבחן את מצבו, אך גם הפניה לעורך דין מומחה בתחום, צריכה להיעשות בסמוך לרגע התאונה".

מה מונע מאנשים לפנות לעורך דין לאחר תאונת דרכים?

"שני גורמים שאנחנו נתקלים בהם שוב ושוב: רכיב האשמה והכסף. אנשים חייבים להבין כי אין כל חשיבות למי אשם בתאונה. נהג שהיו לו בזמן התאונה רישיון בתוקף וביטוח זכאי לפיצוי במידה שנפגע – רכיב האשמה לא צריך להיות שיקול ולא צריך להפחיד את מי שרוצה לתבוע. לגבי התשלום, חשוב לדעת כי שכר הטרחה נקבע לפי אחוזים מסכום הפיצוי – ומשולם רק כאשר הלקוח מקבל את הכסף", מדגיש יוניק.

"עורך דין יידע לתת ייעוץ והכוונה לגבי דרכי הפעולה של הנפגע על מנת למקסם את זכויותיו. חברות הביטוח עשויות לנצל טעויות שנפגעים עושים בתום לב, אך עורך דין מנוסה ינחה כיצד להימנע מטעויות, יזהה במהירות את חומרת הפגיעה, ויוכל להסביר ללקוח את הסיכויים שלו לזכות בתביעת הפיצויים נגד הביטוח של הרכב או הביטוח הלאומי", אומר יוניק. למרות זאת, במשרד מסבירים כי גם בפנייה כעבור שנים מרגע הפגיעה, ניתן להגיש תביעה וכי כאמור, לנפגעי תאונות דרכים יש 7 שנים שלמות – להגשת התביעה. כשמדובר בנפגע שהוא קטין ביום התאונה, עומדת לו הזכות להגשת התביעה עד גיל 25 (7 שנים מיום הגיעו לגיל 18).

כדי לבדוק אם גם אתם יכולים לקבל פיצוי בשל תאונת דרכים, ענו על השאלון הקצר הבא: האם נפגעתם בתאונת דרכים ב-3 השנים האחרונות?

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו