על עבירת אי ציות לשוטר- מדריך קצר

שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

כמה פעמים כבר קרה לכם שבדיוק כשביצעתם עבירת תעבורה "קטנטונת" הגיחה ניידת המשטרה וסימנה לכם לעצור בצד? וכמה פעמים קרה לכם שבסיטואציות הללו עבר לכם בראש לנוס על נפשכם ולא להישמע להוראת השוטר כדי לא להתמודד עם המצב הלא נעים הזה שעומד להתרחש? רצו שתדעו, כי אי ציות לשוטר הוא עבירת תעבורה שיש לה סנקציות. כמה מילים על אי ציות לשוטר ועל ההשלכות שיכולות להיות לכך במאמר זה.

אי ציות לשוטר- מה זה בעצם אומר?

תקנות התעבורה מתייחסות בין היתר גם לחובת הציות של משתמשי הדרך לשוטר. על-פי פקודת התעבורה, הולכי רגל ונהגים מחויבים לציית להוראותיו של שוטר, זאת בתנאי שהוא לובש מדים או שהזדהה כשוטר על-ידי הצגת תעודת מינוי. כאשר תנאי זה אינו מתקיים, חובת הציות אינה חלה על הנהג או על הולך הרגל.
תנאי נוסף שצריך להתקיים על מנת שמשתמש הדרך יוכל לציית לשוטר הוא, כי ההוראה של השוטר תהיה ברורה דיה, אחרת- רשאי בית המשפט לענייני תעבורה לזכות את האזרח שלא ציית להוראותיו של השוטר, בטענה שההוראה לא הייתה מספיק בהירה או מובנת. יש לציין, כי במקרים בהם מתעוררת סטייה בין ההוראות שניתנו על-ידי השוטר לבין הוראותיו של הרמזור או התמרור, יש לציית להוראותיו של הראשון, שקודמות להוראותיהם של רמזורים או תמרורי הורייה. כפי שבכל כלל יש יוצא מן הכלל, גם בסוגיית הציות לשוטר קיימת הסתייגות שכדאי להכיר. היה ונתן שוטר הוראה המפרה את חובת הזהירות הכללית, הרי שהולך הרגל או הנהג מחוייבים שלא להישמע ולא לציית להוראה זו. כך לדוגמא, אם הורה שוטר לנהג לחצות את הצומת ולפנות שמאלה, אך הנהג מבחין ברכב הבא לקראתו (ממול) באופן שעלולה להתרחש התנגשות ביניהם, על הנהג לפעול על פי שיקול דעתו ובאופן שיבטיח את הזהירות הכללית.

העונש הצפוי על אי ציות לשוטר

נהג או הולך רגל שהואשמו בעבירה של אי ציות לשוטר יזומנו לבית המשפט שידון בעניינם, יבדוק את נסיבות אי הציות ויבחן האם קיימת עילה להרשעתם. במידה ואכן נמצא הנאשם אשם באי ציות לשוטר, ימצה איתו בית המשפט את הדין בחומרה בשל הנטייה לראות אי ציות לשוטר כהבעת זלזול וחוסר כבוד כלפי נציגי החוק והוראתיו, ולרוב יטיל עליו פסילת רישיון. יש לציין, כי השוטר אינו רשאי לשלול באופן מנהלי את רישיונו של עובר העבירה ב"שטח" וכי שלילת הרישיון במקרים אלה יכולה להיעשות אך ורק בבית המשפט.
מקרים שבהם יכול לזכות בית המשפט את הנאשם, הם כאמור מקרים בהם הוראתו של השוטר לא התיישבה ואף סתרה את חובת הזהירות הכללית המוטלת על משתמשי הדרכים או במקרה שהוראת השוטר לא הייתה ברורה מספיק באופן שיאפשר את יישומה בפועל.

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו