כמה מילים על עבירות הגורמות לפסילת רישיון

שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

קשה יהיה להתווכח על כך שפסילת רישיון היא אחת מהסנקציות הקשות ביותר המוטלות על נהגים שביצעו עבירות תעבורה.

על אף ששיטת הנקודות או שיטת הטלת קנסות התעבורה גם הן שיטות ענישה שפוגעות בשגרת יומם של נהגים ומהוות נטל ומעמסה, אין ספק ששלילת רשיון היא אחד מהעונשים החמורים ביותר שמוטלים על נהגים ושמחבלים בצורה הקשה ביותר בהתנהלות היומיומית שלהם.
אלו עבירות גוררות אחריהן פסילת רישיון? מהי המשמעות של פסילת רשיון, אלו גורמים מוסמכים לעשות זאת וכיצד אפשר לצאת מזה? תשובות לכל השאלות במאמר שלפניכם.

פסילת רשיון- מאלו עבירות תעבורה רצוי להימנע כדי לא להסתכן בפסילת רישיון? 

המושג שלילת רשיון מתייחס אל שני סוגים מרכזיים של שלילה: הראשון הוא שלילה מנהלית, שיכולה להיעשות על-ידי שוטר שהוא קצין משטרה, לתקופות של 30, 60 או 90 ימים, זאת בהתאם להכרעה שתיעשה על-ידי הגורם המשטרתי בהתבסס על חומרת העבירה שבה נתפס הנהג.
הסוג השני הוא שלילה שנעשית על-ידי בית משפט לענייני תעבורה, כאשר הנהג שהורשע בביצוע עבירה מזומן לבית משפט ומקבל הזדמנות להשמיע טענותיו ולהגן על עצמו. שלילת רשיון על רקע מנהלי לתקופה של 30 ימים יכולה להיעשות בגין ביצוע עבירות התעבורה הבאות: אי מתן זכות קדימה או אי עצירה בעצור ואי עצירת רכב לפני מפגש מסילת ברזל, נסיעה של נהג חדש ללא מלווה או עם כמות נוסעים הגבוהה מהמותר, הובלת חומר מסוכן בניגוד לדיני התעבורה, נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, סיכון הולך רגל בעודו חוצה את מעבר החצייה, נהיגה כאשר מצבו המכאני של הרכב עלול לסכן את הנהג עצמו או את יתר הנהגים בכביש, עקיפה מסוכנת (בדרך שאיננה פנוייה או תוך חציית קו ההפרדה), נהיגה במהירות הגבוהה מ-80 קמ"ש בדרך עירונית ובמהירות הגבוהה מ-130 קמ"ש בדרך בין-עירונית ונהיגה ברכב הכולל מטען החורג מהמשקל המותר בלמעלה מ-25 אחוז. שלילת רשיון לתקופה ארוכה יותר של 60 יום יכולה להיעשות על רקע מעורבות של הנהג בתאונת דרכים, כאשר נמצא שהוא נושא באחריות לגרימת תאונת הדרכים ואילו פסילת רישיון למשך 90 יום תהיה לרוב תוצר של מעורבות של נהג בתאונת דרכים שבה נהרג אדם.
יש לציין, כי בית המשפט רשאי על-פי חוק לשלול רישיונו של נהג גם לתקופות משמעותיות יותר שיכולות להגיע לשנה ושנתיים, זאת על רקע ביצוע של עבירות תעבורה חמורות יותר מאלו המוזכרות לעיל, ובאופן הנתון לשיקול דעתו של בית המשפט.

על הקשר בין פסילת רישיון לעורך דין לענייני תעבורה

נהגים רבות שנתפסו בביצוע עבירת תעבורה, שרישיונם נשלל מבחינה מנהלית ושיש להם האמצעים הפיננסים לשכור עורך דין, נוהגים לפנות לעורך דין לענייני תעבורה על מנת לנסות לצמצם עד כמה שניתן את העונש שצפוי להיות מוטל עליהם בבית המשפט. בין אם שלילת הרישיון נעשתה בצדק ובין אם לאו (שהרי לעיתים מתרחשות טעויות וקורה שרשויות האכיפה מחמירות עם הנהגים ומאשימות אותם בביצוע עבירות גם בנסיבות מקלות וגם כאשר הבסיס להרשעה אינה בהכרח הוגן), עורך דין לענייני תעבורה, שמכיר לעומק את פקודת התעבורה, שיודע היטב כיצד לייצג כראוי נהגים שנאשמו בעבירות תעבורה שונות ושמכיר את כל הדרכים האפשריות להיטיב עם הנאשמים מבחינת העונש הצפוי להם בבית המשפט- יוכל לפעול למען השגת התוצאות הרצויות עבור נהגים שרישיונם נשלל. בין אם יצליח עורך הדין לבטל כליל את סעיף אישום, בין אם יצליח להפחית את משך זמן השלילה או בין אם יוכל לשכנע את בית המשפט לענייני תעבורה להמיר את עונש הפסילה בסנקציה קלה יותר- עורך דין לענייני תעבורה יוכל לתת לנהג אובד העצות הכוונה באשר לדרך הפעולה הראויה בהתבסס על שמיעת פרטי המקרה ותוך שימוש בניסיון שצבר בייצוג נהגים שהואשמו בעבירות תעבורה שונות. יש לציין, שקיימים מקרים בהם ידיו של עורך הדין יהיה כבולות, זאת בשל הנסיבות החמורות שבהם בוצעה עבירת התעבורה על-ידי הנהג, באופן שלא מאפשר לעורך הדין לחלץ אותו, על אף הידע הרב והניסיון המקצועי העשיר שיש לו. למרות זאת, קבלת הייעוץ הראשוני מעורך הדין (גם אם ייבצר ממנו בסופו של יום לסייע בדרך ממשית כלשהיא) תשרה על הנהג הנאשם ביטחון ותגרום לו להרגיש רגוע יותר עת הוא מתמודד עם ההליך המשפטי, שהוא סיטואציה לא נעימה לכל הדעות.

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו