זומנתם למכון הרפואי? בני 69+ ורישיונכם מתעכב? כך תפעלו

אלפי ישראלים נשלחים לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים מדי שנה, ומגלים לאחר מכן כי רישיונם נפסל באופן לא מוצדק. "מדובר בגוף מיושן ומסורבל שעושה לא מעט טעויות", אומר עו"ד ערן בן עמי שמתמחה בייצוג לקוחות מול המכון, אבל מבהיר: "אם יודעים כיצד להתנהל לפני הביקור במכון ניתן למנוע את הפסילה"
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

לא מעט נהגים בישראל נקלעו לסיטואציה שבה הרישיון שלהם בסכנת שלילה – בשל סחבת במשרד הרישוי והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. מדובר בגוף השייך למשרד הבריאות אליו מופנים נהגים שיש חשש לגבי כשירותם לנהיגה מסיבות שונות.

במקרים רבים, לקראת גיל 70 נדרשים אנשים למלא שאלון שגרתי, הרופא מציין כי נדרשת בדיקה, גם אם אין בעיה – ומפנה אותם למכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד). למכון יש את הסמכות לבדוק כשירות רפואית לנהגים ולפסול את רישיונם אם נמצאו לא כשירים, אך מתברר שבמקרים רבים, פסילת הרישיון מתבצעת ללא הצדקה – בגלל טעויות אנוש או שגיאות בירוקרטיות.

"מדובר בגוף מיושן ולא טכנולוגי, שעובד שעתיים בשבוע בלבד ואמור לתת מענה לאלפי נהגים", אומר עו"ד ערן בן עמי, המתמחה בדיני תעבורה. "המכון קורס תחת העומס, וזה מביא לטעויות קשות ועיכובים של חודשים רבים. מי שמנסה להתמודד מול המכון בכוחות עצמו ולקדם את התהליך מוצא את עצמו מבזבז זמן רב בחיפוש מסמכים או בהמתנה למענה טלפוני. התוצאה היא שרישיון הנהיגה נשלל עד לסיום ההליך.

"חשוב לדעת כיצד להתנהל מול המכון הרפואי ולהיערך לכך עוד בטרם הגיעכם לבדיקה. הדרך הטובה ביותר לצלוח את התהליך היא להגיע בליווי של איש מקצוע שמכיר את התהליך, ויודע במה להתמקד. כך מגיעים לתוצאה טובה ואפקטיבית במהירות".

במידה והרישיון שלכם נמצא בסכנת שלילה או נפסל ע"י משרד הרישוי בהמלצת המכון הרפואי – אנא בחרו את אזור מגוריכם:

הכוונה והדרכה לקראת הבדיקה

מדי שנה, ישראלים רבים נשלחים לבדיקה במכון הרפואי. "יש מי שהרישיון שלהם נפסל על רקע נפשי, ואחרים שמקבלים פסילה בגלל סיבות רפואיות – למשל, בעיית ראייה ישנה, רופא שסימן שנדרשת בדיקה בשאלון השגרתי של חידוש רישיון בגילאי 70+, קיבלו התקף אפילפסיה או עברו אירוע מוחי. במקרים רבים חולפת כמעט שנה מהאירוע, הנהג החלים, חזר לנהוג באישור רופאיו ואז מגיע מכתב ממשרד הרישוי המודיע על שלילת הרישיון. בנוסף, מדובר גם באנשים שהרישיון שלהם נפסל לשנה או יותר בגלל נהיגה בשכרות או עבירת סמים, מי שצברו 72 נקודות בגלל עבירות תנועה והרישיון שלהם נפסל ל-9 חודשים, או מי שמבקש רישיון למשאית או לרכב ציבורי".

לדברי עו"ד בן עמי, שייצג אלפי נהגים ב-17 השנים האחרונות, "יש כמה דברים שיכולים לעזור בקיצור התהליך ובסיום מוצלח שלו, ללא שלילת הרישיון. גורם מקצועי שיעשה סדר, יוכל לסייע מאוד. כך למשל, אני מקצר תהליכים ע"י תיאום בין המכון הרפואי, מכוני הבדיקה החיצוניים ומשרד הרישוי. התיאום הזה הכרחי כדי להימנע מעיכוב ביורוקרטי ארוך שיכול להגיע אף למשך שנה בה נהג יכול להימצא ללא רישיון ללא סיבה מוצדקת.

_MG_3445
עו"ד בן עמי

"אני עורך ללקוחותיי הכנה לקראת הבדיקות במכון, עוזר להם להימנע מטעויות, מגיש מסמכים בשמם, עורך מעקב שבועי במכון הרפואי, וכך מקצר את הזמן ומגדיל את סיכויי ההצלחה שלהם".

על חוסר היעילות של המכון הרפואי, מעיד הסיפור של י', שעבר אירוע מוחי ממנו החלים לחלוטין – אך משרד הרישוי החליט לשלול את רישיונו, בהמלצת המכון הרפואי, וללא שנערכה לי' בדיקה כלשהי. "הגשתי לבית המשפט המחוזי עתירה מנהלית נגד המכון הרפואי ומשרד הרישוי, וזה הוביל לביטול בהתליית הרישיון וזירוז תהליך הבדיקה. אחרי הבדיקה במכון, ההמלצה להתלות את הרישיון של י' בוטלה, והוא קיבל אותו באופן קבוע", מספר בן עמי.

"יותר קל למנוע, מאשר לתקן"

עו"ד בן עמי מדגיש כי "הליווי המקצועי חשוב לאורך כל התהליך, לא רק בשלב ההדרכה וההכוונה לבדיקות. יש מקרים שבהם לא עוברים את המבחן, ואז עולה הצורך להגיש ערר באופן מיידי, כדי לא להתחיל הכל מהתחלה ולחכות שוב תקופה ארוכה למבחן חדש במכון הרפואי. במקרה כזה, חשוב עוד יותר להיות מיוצגים על ידי עו"ד מומחה, שיכול לפנות מיידית לוועדת ערר רפואית בתל השומר במטרה לשנות את ההחלטה".

עו"ד בן עמי מחזיק בניסיון רב בייצוג מול המכון הרפואי ומשרד הרישוי, ומופיע לעתים קרובות בבתי המשפט הרלוונטיים. הוא חיבר את הספר "בנתיב הבטוח", העוסק בדיני תעבורה, מרצה על הנושא ואף לקח חלק בחקיקת דיני תעבורה. כל אלה מסייעים לו להשיג אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד, כאשר רוב הלקוחות שייצג קיבלו את הרישיון שלהם חזרה בתוך זמן קצר – כולל במקרים שנחשבו אבודים.

"למנוע את שלילת הרישיון במכון הרפואי קל הרבה יותר מאשר לתקן אותה, וגם זול הרבה יותר", מסכם עו"ד בן עמי. "זה ההבדל בין ליווי וייצוג מקצועי מול המכון הרפואי, לבין התנהלות עצמאית של אדם שלא מבין את דיני התעבורה ולא מכיר את הנהלים והנפשות הפועלות".

במידה והרישיון שלכם נמצא בסכנת שלילה או נפסל ע"י משרד הרישוי בהמלצת המכון הרפואי – אנא בחרו את אזור מגוריכם:

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו