סקירה קצרה על עבירת השימוש הבלתי חוקי בנשק ועל השלכותיה

חיילים רבים מחוייבים במסגרת שירותם הצבאי לשאת נשק אישי, בין אם הם נמצאים בבסיס ובין אם חזרו הביתה לחופשת סוף השבוע. כך קורה, שפעמים רבות חיילים לא נשמעים להוראות השימוש בנשק החלות עליהם ועוברים עבירה של שימוש בלתי חוקי בנשק. מה זה אומר ומהו העונש שצפוי לחייל שעבר עבירה כזו? על כך במאמר זה.
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מה קורה כאשר חייל משתמש בנשק באופן בלתי חוקי ?

עבירות של שימוש בלתי חוקי בנשק מתייחסות לשורה של סיטואציות הכוללות הפעלתו של כלי נשק או החזקתו באופן שאינו מתיישב עם הוראות הבטיחות, כיוון כלי נשק אל אדם בין אם כתגובה לאיום ובין אם כמעשה קונדס שובבי, ירי בנשק המנוגד להוראות הפתיחה באש ועוד.

גזר הדין על עבירת שימוש לא חוקי בנשק תלוי כמובן בנסיבות המקרה, אך הוא יכול לנוע מהורדה בדרגה ועד עונש מאסר בפועל לתקופה של שלוש שנים. עוד יש לציין, כי העבירה הנידונה תגרור אחריה גם רישום פלילי במשטרת ישראל, שלא ניתן להקל ראש בהשלכותיו על עתידו של הנאשם, בעיקר המקצועי.

שימוש בלתי חוקי בנשק צבאי נפוץ בקרב מתנחלים, שבמהלך החופשה נוטים ליצור  פרובוקציות המובילות לקטטות עם פלסטיניים ומשתמשים בנשק על מנת לירות באוויר כדי להרתיע פלסטינים מלהתקרב להתנחלות בה הם מתגוררים, שממוקמת בלב אזור פלסטיני. מקרים נוספים של שימוש לא חוקי בנשק יכולים להתרחש כאשר חיילים מבקשים לפגוע בעצמם על מנת להשתחרר מהצבא, כשקצינים חורגים מההוראות המקובלות לפתיחה באש, כשלחץ חברתי של חיילים על אחד מחיילי הקבוצה גורם לאחרון ללחוץ על ההדק רק כדי "להיות חלק מהחבר'ה", כאשר חיילים בחופשה שותים אלכוהול, שיוצר אצלם עודף ביטחון עצמי וגורם להם לעשות שימוש לא מחושב ופזיז בנשק ועוד.

הסתבכת? עורכי דין משפט צבאי ייתנו לך מענה הולם

חייל שנתפס בעבירת שימוש בלתי חוקי בנשק יוכל לפנות לעורך דין משפט צבאי על מנת לקבל הגנה הולמת וכדי לממש זכויותיו. למרות שהצבא מעמיד לרשות הנאשם עורך דין צבאי מטעמו, עומדת לרשותו של הנאשם הזכות לפנות לעורך דין משפט צבאי שאינו חלק ממערכת המשפט הצבאית, אלא שפועל בזירה האזרחית ונותן מענה לחיילים ואנשי מילואים בין היתר בסוגייה הנידונה במאמר זה.
עורכי דין משפט צבאי שיש להם ניסיון בייצוג חיילים ואנשי מילואים יוכלו לסייע לעובר העבירה לממש זכויותיו ואולי אף יצליחו למזער את מידת החומרה של העונש שיוטל עליו.

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו