עורך הדין שהוביל לפסילת ה"ינשוף": "במקרים רבים ניתן למנוע שלילת רישיון"

עו"ד ערן בן עמי עוסק זה 16 שנה בדיני תעבורה, חיבר את הספר "בנתיב הבטוח" ומרצה בדיני תעבורה. עד היום הצליח להוציא לא מעט לקוחות ממצבים קשים, משלילת רישיון ועד מאסר בפועל: "אפשר וצריך להילחם באישומים והחלטות של המשטרה, משרד הרישוי והמכון הרפואי"
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

אלפי ישראלים, אם לא יותר מכך, הואשמו בעבירה החמורה של נהיגה בשכרות, אחרי ששוטר תנועה עצר אותם, ודרש כי ינשפו אל תוך מכשיר ה"ינשוף", שנועד למדוד את רמות האלכוהול בדם. במקרים רבים, טענו הנהגים כי המכשיר טעה, והם כלל לא היו שיכורים כשנהגו. אך המשטרה המשיכה להשתמש בינשוף, ולהגיש אישומים וכן לשלול רישיונות על סמך הבדיקה.

כל זאת, עד שנכנס לתמונה עו"ד ערן בן עמי, המתמחה בדיני תעבורה. "הגיעו אלי עוד ועוד לקוחות עם אותו סיפור – הרישיון שלהם נשלל לאחר בדיקת ינשוף למרות ששתו מעט. הבנתי שלגורמי החוק כנראה לא תמיד אכפת מה האמת כי הם כלל לא בדקו את המכשיר לפני שהכניסו אותו לשימוש, הם מסתכלים במכשיר ומבחינתם הוא קובע, ולא משנה מה אומר הנהג. החלטתי שחייבים לשנות את המצב הזה".

עו"ד בן היה היחיד שקנה מהמשטרה מכשיר ינשוף, והכניס אותו לבדיקה בלעדית במעבדה. התוצאות היו מבהילות: המכשיר מזייף בעשרות עד מאות אחוזים. כלומר, הרישיון של לא מעט נהגים אכן נשלל בלי סיבה אמיתית. הוא יצא למאבק משפטי, עד שהצליח במשימה, והינשוף הוחלף בדגם חדש ומדויק הרבה יותר.

הרישיון נפסל במקום? אפשר להחזיר אותו

"בישראל יש כמה גופים שיכולים לשלול את הרישיון", מסביר עו"ד בן עמי. "מדובר במשטרה, במשרד הרישוי, בבית המשפט ובמכון הרפואי (סיבות רפואיות או נפשיות)". במקרה של דו"ח תנועה משוטר או מצלמה, אפשר לקבל נקודות ולהגיע לשלילה של בין 3 עד 9 חודשים מטעם משרד הרישוי. במקרים אחרים, בנוסף לנקודות- הנהג נדרש להגיע לבית המשפט, ושם הדיון יכול להסתיים בשלילת הרישיון שלו, למשל כשמדובר בתאונות, נהיגה במהירות מופרזת או בשכרות. עם נהגים צעירים מחמירים במיוחד בכל הקשור לשלילת רישיון".

לדברי בן עמי, "הרבה אנשים שנתקלים באחד המצבים האלה, לא מבינים עד כמה שיחת טלפון אחת איתי, למשל- התייעצות מקדימה לפני חקירה, או טיפול מקצועי פשוט שנעשה בתחילת כל הליך שבו רשיון הנהיגה נמצא בסכנה, פשוט משנה גורלות. לא פעם לקוחות שלי ניצלו מהליכים משפטיים מורכבים שהיו עולים להם עשרות אלפי שקלים, רק מעצם העובדה שפנו אליי בזמן לייעוץ".

יש גם כאלה שמגיעים לבית המשפט בלי עורך דין, במחשבה שהם יכולים להגן על עצמם וכשמבינים את גודל הצרה אליה נקלעו, לעיתים זה מאוחר מדי או שזה עולה להם הרבה יותר. לתקן נזק שכבר נגרם שונה מלמנוע את התקלה. לדוגמה, אם קצין משטרה נתן פסילה מנהלית של הרישיון, עורך דין שמומחה בתעבורה, יכול לפנות לבית המשפט ולבטל את הפסילה, ממש בתוך כמה ימים".

כדי לבדוק את זכאותכם לייצוג משפטי להחזרת רישיון נהיגה שנפסל או רישיון הנמצא בסכנת פסילה, בחרו את קבוצת גילכם:

"תתעקשו על עו"ד שמבין בתעבורה"

בן עמי, שייצג אלפי נהגים ביותר מ-16 שנות פעילות בתחום, וגם חיבר את הספר "בנתיב הבטוח" שעוסק בדיני תעבורה, מוסיף כי "גם בבית המשפט, מי שמייצג את עצמו, יכול לעשות טעויות חמורות, פשוט בגלל שהוא לא מכיר את החוק. זאת הסיבה שחיברתי את הספר –אחרי שראיתי בבתי משפט לתעבורה אלפי מקרים של נהגים לא מיוצגים, שהמקרה שלהם- שהיה פשוט יחסית, התגלגל כמו כדור שלג לאסון, והכל מחוסר הבנה- הרגשתי שאני חייב לנסות ולהסביר לכמה שיותר נהגים על הסכנות האורבות לרשיון הנהיגה ולהגביר את המודעות. במעט ידע ומחשבה מקדימה ניתן לעיתים קרובות למנוע קטסטרופה באמצעים פשוטים וזולים".

"עורך דין שמבין בתעבורה, יכול להביא לתוצאה מיטבית, כמו למשל מחיקת נקודות ומניעת שלילת רישיון, והרבה פעמים בהתנהלות נכונה להימנע מהגעה לבדיקות רפואיות במכון הרפואי שבהם הרבה נהגים נכשלים ורישיונם נלקח לעיתים לתקופות של שנים בשל הגדרה לא ברורה של "אי התאמה אישיותית". במקרים חמורים יותר, עורך הדין יוכל לפעמים לחלץ אותו מעונש מאסר".

הצלחה גם במקרים שנראים אבודים

הניסיון של בן עמי אכן מעיד כי גם מצבים שנראים קשים מבחינה משפטית, יכולים להסתיים בתוצאה סבירה עבור הנהג. כך למשל, במקרה יוצא דופן, ייצג בן עמי אדם שנהג ברכב, ופגע ברוכב אופנוע שנפצע קשה. צוות המשרד, מספר בן עמי, "הצליח לסגור את התיק עוד בשלבי החקירה, לפני שהוא הגיע לבית המשפט. זאת, למרות שהמדיניות העקרונית של המשטרה לפני שהתערבנו הייתה להגיש כתב אישום. הצלחנו להוכיח שרוכב האופנוע פשוט היה אשם בתאונה.

כך למשל "במקרים רבים, קצין משטרה שלל את רישיונו של הלקוח שלי ל-30 יום בגין מהירות מופרזת, פנייה לבית המשפט הביאה לביטול הפסילה המנהלית תוך מספר ימים. אם לא היו פונים מיד, היו סופגים עונש שאינו מחויב המציאות. כל קצין נוהג לפי ראות עניו וללא כללים מנחים, כך שתלוי על מי נפלת. ולכן חייבים להביא את העניין בצורה מקצועית לביקורת של בית המשפט".

לבן עמי ניסיון גם בעבודה מול המכון הרפואי, למשל כאשר ייצג את ד', נהג שהרישיון שלו נשלל על ידי המכון הרפואי. במשך כמה שנים ניסה ד' לערער על ההחלטה, ופנה באופן עצמאי וגם בעזרת עורך דין אחר, אבל לא הצליח. רק כאשר פנה למשרד של בן עמי, הצליח הצוות להחזיר לד' את הרישיון.

"העובדה שאני מכיר את השטח ואת כל הגורמים המקצועיים בתחום, ונמצא יום יום בבתי המשפט לתעבורה, עוזרת לי להגיע לאחוזי הצלחה גבוהים במיוחד", אומר בן עמי. "מתוך אלפים שייצגתי, מאות לקוחות כבר הגיעו אלי עם מקרים שנחשבו אבודים, לא פעם לאחר שעורך דין אחר אכזב אותם, ולשמחתי הצלחתי לשפר את מצבם משמעותית".

כדי לבדוק את זכאותכם לייצוג משפטי להחזרת רישיון נהיגה שנפסל או רישיון הנמצא בסכנת פסילה, בחרו את קבוצת גילכם:

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו