סובלים ממחלות ריאה? יתכן שאתם זכאים לפיצוי מהמדינה

מאות אלפי ישראלים סובלים ממחלות ריאה שונות. רבים מאשימים את העישון, אך כדאי לדעת שמחלת ריאות המופיעה על רקע חשיפה תעסוקתית – בעבר או בהווה – עשויה לזכות בפיצוי או בקצבה של אלפי שקלים בחודש מהביטוח הלאומי – גם אם כבר יצאתם לפנסיה
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

כל שנה עשרות אלפי ישראלים מצטרפים למעגל החולים במחלת ריאות מסוגים שונים. ישנם סוגים רבים של מחלות ריאות, אך המחלות האופייניות ביותר לחשיפה תעסוקתית הן בין היתר כדלקמן:  COPD (מחלת ריאות חסימתית), סרטן ריאות, אסטמה, פיברוזיס ריאתי (IPF), מזותילומה, אסבסטוזיס, בריליוזיס, סרקואידוזיס ועוד.

"מ.ג, עובד נמל אשדוד, בן 60 ומעשן, עבד במשך שנים בשינוע תפזורות וסחורות וחלה במחלת ריאות. מ.ג סבל מקוצר נשימה ושיעול וכפועל יוצא מכך, יצא לפנסיה מוקדמת. הוא הגיע למשרדנו במהלך חופשת מחלה. דאגנו להוצאתו לפנסיה מוקדמת עם פנסיה מקסימלית ופעלנו להכיר במחלתו כתאונת עבודה. לאחר שביטוח לאומי דחה את תביעתו, הגשנו תביעה לבית הדין לעבודה".

"לבסוף, הוכר מ.ג על ידי בית הדין לעבודה כנפגע עבודה וקיבל נכות רפואית של 60% אחוז. בעקבות היציאה לפנסיה מוקדמת הופעלה תקנה 15 והנכות הוגדלה ל-90% אחוז. קצבתו לצמיתות עומדת על 23,000 ₪ נטו בחודש, מהכרה כתאונת עבודה ובנוסף הוא זכאי לפנסיה בגובה 15,000 ₪  בחודש  – כך שזכאותו עומדת על למעלה מ-6 מיליון ₪", מספר עורך הדין עמוס כהן שותף ממשרד מרקמן-טומשין ושות'.

למעבר לשאלון קצר לבדיקת האפשרות להיות מוכר כנפגע עבודה על מחלת הריאות – אנא לחצו על קבוצת גילכם:

עיסוק במקצועות מסוימים מגדיל את הסיכוי לחלות

מ.ג הוא מקרה אחד מיני רבים בו המחלה הוכרה בסופו של דבר כתאונת עבודה. "קיימת מודעות נמוכה לכך שעיסוק בתחומים רבים מגדיל את הסיכוי לחלות במחלות אלו", מדגיש עו"ד כהן.

בין התחומים הללו ניתן למנות את תחומי החקלאות, בנייה, תשתיות, מחצבות, עובדי נמל, עובדים שחשופים לאבק (תבואה וקמח), תעשיית השיש, תעשיית הטקסטיל, בתי זיקוק, כבאים, תעשיית התרופות, מסגרים, רתכים ועוד. מן הכיוון השני – חשיפה למגוון כימיקלים, עשן, צבעים, מתכות, מינרלים, צבעים, דיזל, אבק עץ, חומרים אורגניים שונים ועוד מגוון רחב של חומרים מוכרים כגורמים לסוגים שונים של מחלות ריאה.

עו"ד כהן מציג בפנינו דוגמאות נוספות: "מ.ק נגר שכיר, בן 43, החל לסבול מאסטמה ונאלץ לעזוב עבודתו. לאחר שהגיע אלינו קיבל הכרה באסטמה כתאונת עבודה. במקביל דאגנו לו לקצבת אובדן כושר עבודה עד שסיים הסבה מקצועית והחל לעסוק בתחום אחר. כפועל יוצא מההכרה, קיבל נכות של 60% וקצבה בגובה 5500 ₪ לצמיתות, ללא קשר להכנסתו מעבודתו בתחום החדש".

איך יודעים אם הנזק נגרם במסגרת העבודה?

“יש כאלה שחושבים שבגלל שהם עישנו סיגריות המחלה לא תוכר. אך למעשה עישון וחשיפה תעסוקתית מגבירים את הסיכון למחלת ריאה יותר מאשר הסיכון בגין כל גורם בנפרד. במסגרת תביעה להכרה כנפגע בעבודה יש להוכיח שהחשיפה התעסוקתית גרמה או תרמה למחלת הריאות או הובילה להחמרתה. כדי להגדיל את הסיכויים חשוב להתבסס על תקדימי העבר, מחקרים רפואיים הרלוונטיים למחלה הספציפית ולהכיר מהו הנזק שעשוי להיגרם מהחומרים אליהם נחשף החולה. כמו כן, חשוב לאסוף ראיות שמעידות על החשיפה", מסביר עורך דין עמוס כהן.

"אין התיישנות – ניתן להגיש תביעה גם אחרי שנים"

“בנוסף”, מדגיש עו"ד עמוס כהן כי “ניתן להגיש תביעה גם שנים לאחר החשיפה, שנים לאחר גילוי המחלה ואף לאחר היציאה לגמלאות- שכן אין התיישנות בתביעות סוציאליות אלו. אמנם האתגר להוכיח את הקשר יהיה יותר משמעותי, אבל זה האתגר שלנו כעורכי דין ולא של הלקוח”.

למעבר לשאלון קצר לבדיקת האפשרות להיות מוכר כנפגע עבודה על מחלת הריאות – אנא לחצו על קבוצת גילכם:

שיעור הצלחה של יותר מ-80%

במשרד עורכי דין מרקמן-טומשין מטפלים גם במקרים קשים לייצוג, כמו במקרה של "ר.י שאובחן כסובל IPF – מחלה שלעתים קרובות נחשבת כמחלה ללא גורם ידוע. ר.י הופנה לבדיקות מעבדה מיוחדת. באותן בדיקות מעבדה התגלה כי לר.י יש רגישות למתכות כבדות, אשר נמצאו בריאותיו. בדרך הזו הצלחנו להוכיח קשר סיבתי ור.י הוכר כנפגע עבודה והוא זכאי לקצבה בגובה 13,000 ₪ נטו לחודש לכל ימי חייו", מספר עורך דין עמוס כהן.

זוהי רק דוגמה נוספת מן המקרים הרבים שבהם כבר טיפל משרד מרקמן טומשין ושות', בעל ניסיון של יותר מ-30 שנה, המדורג כמשרד מוביל בתחומי דיני נזיקין וביטוח לאומי. למשרד ניסיון של אלפי תיקים ויותר מ-80% הצלחה, והוא מייצג עובדים וגמלאים רבים בכלל תחומי הנזיקין.

"לנו במשרד יש מחלקה ייעודית, יחידה בארץ, המתמחה במיצוי זכויות לאנשים הסובלים ממחלות קשות- לרבות מחלות ריאות”, מדגיש עו”ד עמוס כהן, שותף במשרד ומנהל המחלקה. “אני מציע לכל אחד הסובל ממחלות ריאות – כשברקע קיימת חשיפה תעסוקתית – לפנות לעורך דין מקצועי המנוסה בתחום, שיידע להעריך את סיכויי ההצלחה של התיק ולפעול בהתאם”.

מייסדי המשרד – ליאור טומשין וגלעד מרקמן – פועלים רבות בתחום מימוש הזכויות – עו"ד טומשין מנחה תוכנית רדיו שבועית בשם “כבוד העו"ד” ברדיוס 100FM בה הוא משיב לשאלות המאזינים המבקשים עצה משפטית בנושא; ואילו עו"ד מרקמן מכהן כיום כיו"ר (משותף) של ועדת הביטוח הלאומי בלשכת עורכי הדין ומקדם חקיקה סוציאלית.

“כמשרד המנהל אלפי תביעות של חולי סרטן ריאות ומחלות ריאות, אנחנו מכירים את התחום מכל זווית, קוראים כל מחקר ומנסים להשיג כל ראייה שתעזור”, מסכם עו"ד כהן.

למעבר לשאלון קצר לבדיקת האפשרות להיות מוכר כנפגע עבודה על מחלת הריאות – אנא לחצו על קבוצת גילכם:

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו