נהיגה תחת השפעת סמים

שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

החוק  האוסר נהיגה תחת השפעת סמים הוא מורכב מעט, מפני שמצד אחד יש בו הנחיות ברורות שאינן מתפרשות לשתי פנים, ומצד שני יש בו סעיפים המותירים הרבה מקום לתמרוּן. ערפול זה נובע מהעובדה כי התנהלותו של האדם המצוי תחת השפעת סמים היא בעצמה מעורפלת, ולמעשה השפעות הסמים משתנות מאד בין אדם, בין סם לסם ובין תנאים פיזיים בסיסיים הקשורים לסיטואציה עצמה. אז מה בעצם חשוב לדעת על נהיגה תחת השפעת סמים? כל התשובות לפניכם.

נהיגה תחת השפעת סמים – מה בדיוק אוסר החוק?

בדיקת הסמים נעשית בשלוש דרכים עיקריות, כאשר שתי הדרכים הנפוצות הן בדיקת שתן או בדיקת רוק, כמובן במעמד האירוע עצמו – כאשר נתפס הנהג על ידי שוטר בשעות שלאחר הנהיגה. החוק האוסר נהיגה תחת השפעת סמים למעשה מציין כל כמות של סם המצויה בגוף האדם, ומבחינה זו למעשה מדובר בחוק נוקשה במיוחד, שאינו "מתגמש" בשום מקרה. אך מנגד, האפשרות לבצע את מעמד הבדיקה היא הניתנת לתמרוּן, מפני שלמעשה מותר לשוטר לבצע אותה רק במקרה שבו מופיע יסוד סביר להניח כי הנהג אכן מושפע מסם כלשהו. "פרצה" זו הקבועה בחוק נראית לנהגים רבים כמעין פתרון פלא למצב בו הם ייתפסו על ידי הרשויות, אך חשוב להבין את מקורה, ואת השלכותיה.

נהיגה תחת השפעת סמים – האם ניתן "לשחק" עם העונש?

למעשה, כל אדם שנתפס כאשר הוא נוהג תחת השפעה של סם כלשהו, ואין ברשותו אישורים מרופא המעידים על ההיתר לצרוך סם מסוים בדרך זו או אחרת, חייב לשאת בעונשים הקבועים בחוק, וההקלות בנושא זה הינן נדירות מאד. עם זאת, מעמד הבדיקה הוא לכאורה מעט גמיש יותר, וזוהי עשויה להיות מלכודת דבש עבור הנהגים הסבורים כי כך יינצלו מעונש: מעבר לעובדה כי הנהיגה תחת השפעת סמים היא מסוכנת מאין כמוה, מדובר במעמד רגיש מאד, לפיו אם נקבע כי אכן ישנו יסוד סביר להניח שהנהג מצוי תחת השפעת סמים, וזה האחרון סירב לבצע את הבדיקה – העונש על כך יהיה חמור לא פחות. לכן, מומלץ מאד שלא להסתמך על מצב כזה, ועדיף פשוט להימנע מצריכת סמים בזמן הסמוך לנהיגה.

קחו אחריות והצילו חיים

אנשים שצורכים סמים באופן קבוע נוטים לפעמים להתייחסות בשאננות לכל הנוגע להתנהלותם תחת השפעת הסם: שלא בצדק, הם סבורים כי הם יכולים לצפות את פעולתם בכל תרחיש, וזאת מאחר והם  כבר "ותיקים בתחום" ומכירים את עצמם תחת השפעת הסם. אך חשוב להבין כי שיקול הדעת עשוי להיות במקרים רבים מוטעה במצב זה. כך, אנשים רבים עשויים לצרוך כמויות גדולות יותר מהרגיל, או שהם מסתכנים בנטילת סם מסוג חדש. חשוב להבין כי החוק בנוגע לצריכת סמים הוא ברור, ללא כל קשר לנהיגה, וניסיון לתמרן בו כמוהו כמשחק באש ממש.

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו