דיני עבירת מהירות מופרזת- מדריך קצר

שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

אחת הסיבות המרכזיות להתרחשותן של תאונות דרכים בישראל בתכיפות גבוהה כל כך היא נהיגה במהירות מופרזת.

אורח החיים הישראלי בדומה לחיי השגרה בעולם המערבי הוא עמוס ולחוץ, מה שכנראה בא לידי ביטוי גם בכביש, ואת המחיר משלמים כל משתמשי הדרכים, נהגים והולכי רגל כאחד.
בשל היותה של עבירת הנהיגה במהירות מופרזת כה "פופולארית", רצוי להכיר את ההשלכות שיכולות להיות לה מבחינת החוק על הנהג מבצע העבירה.

כמה דברים שחובה שכל נהג יכיר ויידע בנוגע לנהיגה במהירות מופרזת

פקודת התעבורה שגובשה על מנת לקבוע את כללי ההתנהגות המקובלים בתחומי התעבורה במטרה להכווין את ציבור משתמשי הדרכים ולהורות לו כיצד לנהוג, מתייחסת אל נהיגה במהירות מופרזת כאל עבירת תעבורה. המשמעות היא, כי נהגים שיימצאו נוהגים במהירות גבוהה יותר מהמהירות שמקובלת והמותרת על-פי חוק ייחשבו ככאלה שחרגו מהחוקים שנקבעו במסגרת פקודת התעבורה ועל כן ההתייחסות אליהם תהיה כאל "עברייני תעבורה" שצריכים לשאת בעונש.
עוד קובעת פקודת התעבורה מהי המהירות המותרת לנסיעה, בהתאם לטוואי הדרך ולסוג הרכב.
כך לדוגמא, מהירות הנסיעה המותרת על-פי פקודת התעבורה בדרך עירונית עומדת על 50 קמ"ש עבור מכונית לעומת 40 קמ"ש עבור טרקטור או כלי רכב איטי מסוג אחר.
בדרך מהירה, כלי רכב רגיל מורשה לנהוג במהירות שאינה עוברת את ה-110 קמ"ש ולעומתו כלי רכב ציבורי כמו אוטובוס, אינו מורשה לעבור את ה-100 קמ"ש. נהגים שאינם בטוחים מהי מידת המהירות המותרת לנהיגה בדרכים השונות, רצוי שיעיפו מבט בטבלת המהירות המירבית המותרת המופיעה בפקודת התעבורה על מנת להימנע מראש מביצוע של עבירת התעבורה של מהירות מופרזת בשל חוסר ידע ועל רקע בורות.

הענישה הצפויה לנהג שנסע מעל למהירות המותרת תשתנה בהתאם לחומרת העבירה, שהיא נגזרת של מידת החריגה של הנהג מהמהירות החוקית. כך למשל, נהג שמידת הסטייה שלו מ
לעומתו, נהג שנסע בדרך עירונית במהירות הגבוהה ב-31 קמ"ש מהמהירות החוקית יזומן לדין והעונש שיוטל עליו יכול לנוע מתשלום קנס ועד לשלילת רישיון ומאסר בפועל (הניתן בדרך כלל כאשר העבר התעבורתי הוא עשיר).

מאחר שמדובר בעבירת תעבורה כה נפוצה ועל מנת לנסות למגר את תופעת תאונות הדרכים הרבות בכבישים, משקיעה המשטרה מאמצים רבים במטרה להבטיח אכיפה גבוהה של פקודת התעבורה בתחום זה. במטרה להיאבק בתופעה של נהיגה במהירות מופרזת משתמשת המשטרה באמצעים אלקטורניים כמו מצלמות ומכמונות מהירות שמאפשרות לה למעשה "להיות נוכחת גם מבלי להיות נוכחת".
הכוונה היא, שניידות משטרה לא צריכות לסייר בדרכים כדי לתפוס את "עברייני התנועה", אלא הן עושות זאת באמצעות זרוע ביצועית בדמות אותן מכמונות מהירות, המותקנות על עמודים בצידי הדרכים ועל רמזורים בצמתים מרכזיות והמזהות בזכות טכנולוגיות מתקדמות ואמצעים פיזיקליים שונים כלי רכב הנוהגים מעל למהירות המותרת. ברגע שזיהו אותם אמצעים אלקטרוניים את הנהגים העוברים עבירה, מצולם באופן אוטומטי כלי הרכב וקנס נשלח אל נהג הרכב המצולם בדואר בחלוף מספר שבועות ממועד ביצוע העבירה.
יש לציין, כי ישנם מקרים בהם מופעלים האמצעים האלקטרוניים באופן ידני על-ידי השוטרים עצמם, כמו למשל מד מהירות לייזר שעל שוטרי התנועה להחזיקו באופן ידני ושהוא אינו מסוגל לצלם את הרכב בו יושב הנהג עובר העבירה, אלא הוא מורה לשוטר כי הרכב הספציפי נוסע מעל למהירות ומותרת והשוטר בתורו נדרש לסמן לכלי הרכב לעצור בצד.

פנייה לעורך דין לענייני תעבורה למימוש זכויותיו של הנהג

יש לציין, כי בשל האכיפה המוגברת של עבירת התעבורה הנידונה לעיל ולאור ה"רגישות" שמעוררת בקרב שוטרים עבירת תעבורה זו, קורה שזכויותיהם של נהגים נפגעות בשל מיצוי הדין עימם באופן מוגזם ולא מידתי. בסיטואציות כאלה, כאשר נהג סבור שנעשה לו עוול או כאשר הוא אינו מוכן להתמודד עם השלכות הענישה שהוא צפוי לקבל בשל עבירת התעבורה שביצע- ניתן לפנות לעורך דין תעבורה שתפקידו להגן את מבצע העבירה התעבורתית ולאפשר לו לממש זכויותיו, זאת על-ידי ביטול האישום או הפחתה של גזר הדין. עורך דין לענייני תעבורה שמכיר היטב את דיני התעבורה ומנוסה בייצוג עברייני תעבורה בבית המשפט יידע כיצד לנצל את הפרצות בחוק כדי להשיג את התוצאות הרצויות עבור הנאשם.

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו