"מבול של ביקורות ניהול ספרים": האם העסק שלכם מוכן?

עצמאים? חברות? רוב הסיכויים שאתם לא מכירים את כל ההוראות בנוגע לניהול ספרים – אפילו אם שכרתם רואה חשבון או יועץ מס. טעויות בניהול הספרים עלולות לעלות לכם ביוקר – אבל יש דרך פשוטה להימנע מהן
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

כבעלי עסקים, בטח שמתם לב שרשויות המס בישראל לוחצות על דוושת הגז ומגבירות את הפיקוח. יותר ויותר פקחים, כמעט על בסיס יומיומי, נשלחים לבצע ביקורות שטח למאות ואלפי עסקים ולבדוק את הרישומים החשבונאיים שלהם. עסקים שהתגלה כי נפלו אצלם טעויות ברישום – גם אם הן נבעו מחוסר ידיעה והיכרות עם כללי המס (כללי הוראות ניהול ספרים) – נמצאים בסכנה של "פסילת ספרים", מה שיביא לסנקציות כספיות מצד רשות המסים.

רק לאחרונה, פרסמה רשות המסים כי בחופשת הקיץ, העונה החמה של הצימרים, המסעדות והאטרקציות התיירותיות, פשטו הפקחים שלה על מאות עסקים כאלה – וב-16% מהם נמצאו ליקויים ברישום ההכנסות. מוקדם יותר, בביקורת פתע שערכו הפקחים בשוק ראש העין ביום שישי העמוס, הם מצאו שב-31% מהעסקים שנבדקו, הרישום לא היה תקין. מספר הפשיטות הללו הולך ועולה – כשהרשות מבקשת לשדר לציבור את המסר שאף אחד לא חסין מבדיקה של העסק.

כל עסק יכול לבדוק את עצמו בקלות וללא עלות

"לכל עסק יש הוראות שונות בכל הקשור לניהול ספרים", מסביר עו"ד אברהם רוזנברג, ממשרד עוה"ד רוזנברג-לוי המתמחה במיסים ובין היתר במתן ייעוץ בנושא ניהול ספרים. "בעלי עסקים רבים משלמים כל חודש לרואה חשבון או יועץ מס, אבל גם הם לא תמיד שולטים בכל ההוראות של ניהול ספרים תקין – וגם הם, לא אחת, מצאו עצמם בסכנה של פסילת ספרים וסנקציות של רשות המיסים.

"הסנקציות יכולות להתבטא בכל מיני דרכים ועלולות לחול על העסק לתקופה של שנה או יותר,  וכשמדובר ב"פסילת ספרים" הדבר מקשה מאוד על ההתנהלות החשבונאית של העסק ופוגע קשות בתזרים וגם ברווח הסופי של בעל העסק (בנטו). לרוב פסילת ספרים במס הכנסה משפיעה גם על המע"מ. כלומר, עסק שהספרים שלו נפסלו עלול להיקלע לסחרור כלכלי וחוקי מול רשויות המס ולהינזק כספית באופן משמעותי. לכן, חשוב שכל בעל עסק יפנה לייעוץ מקצועי כדי לוודא שהספרים שלו מנוהלים לפי ההוראות – וללמוד איך להקפיד על הכללים בעתיד, או במילים אחרות איך לצלוח ביקורת פתע של רשות המסים".

"אנחנו מעניקים ייעוץ שוטף בנושא  ניהול הספרים כשירות לבעלי עסקים", מדגיש עו"ד רוזנברג. "אני מציע לכל בעל עסק לבדוק את עצמו ולוודא שהוא מכיר את כל הנהלים, זה תהליך קל ופשוט וחבל לא לנצל את הידע שלנו לטובת העסק ולהימנע מבעיות חשבונאיות, סנקציות ואפילו עבירות פליליות שיכולות להיעשות".

לקבלת ייעוץ בנושא ניהול ספרים ללא התחייבות, ענה בחר בתשובה המתאימה:

"לעבור בבטחה גם את הביקורת המחמירה ביותר"

משרד רוזנברג-לוי, הממוקם בחולון, מתמחה במיסים ובייצוג בהליכים מנהליים ובערכאות הקשורות, בין היתר בהוראות ניהול ספרים. המשרד מטפל גם בלקוחות שהספרים שלהם נפסלו, ובמקרים אלה, הוא מייצג אותם בהליך שימוע מול פקיד השומה – כשברוב המקרים, מושג ביטול מלא של הפסילה, או המרה לאזהרה. 

בתהליך הייעוץ של המשרד שמוצע ללא כל התחייבות, מוזמנים בעלי העסקים גם בליווי רואה החשבון או יועץ המס שלהם, ונבנית רשימת הוראות ופעולות שיסייעו לעסק ולעובדים בו להקפיד על ניהול ספרים תקין. לדברי עו"ד רוזנברג, "אנחנו עדים  למבול ביקורות ניהול ספרים על ידי רשויות המס מחד, ולחוסר ידיעה בהוראות ניהול ספרים של מרבית העסקים מאידך". 

"עסקים רבים נקלעים למצוקה בביקורות כאלה, מתוך תמימות וחוסר ידע. המטרה שלנו היא לסייע להם ולהעניק להם את המידע שיאפשר להם להקפיד על ניהול ספרים תקין – ולעבור בבטחה גם את הביקורת המחמירה ביותר".

פסלו את הספרים בגלל צ'ק שהתקבל בערב

במשרד רוזנברג-לוי מזמינים כאמור בעלי עסקים לייעוץ ללא כל התחייבות בנושא ניהול ספרים, לדברי עו"ד רוזנברג, טעויות רבות בניהול ספרים נעשות בתום לב, ונובעות מפיזור דעת או אי היכרות עם חוקי המס. "יכול לקרות, למשל, שיהיה רישום לא נכון של תקבול – לדוגמה, צ'ק שהתקבל בעסק ונרשם בטעות כמזומן. זו טעות טכנית. יכולה גם להיות טעות מהותית – כשהתקבול בכלל לא נרשם, למשל, כשמגיע תשלום בצ'ק או מזומן, אבל בגלל לחץ בעסק או פשוט שכחה לדוגמה, התקבול כלל לא נרשם בספרים".

כך למשל במקרה של ר', בעל חברת ניקיון שקיבל מלקוח צ'ק (למוטב בלבד) בערב, כשהיה מחוץ למשרד. למחרת בבוקר, עוד לפני שהספיק לרשום את התקבול, דפקו על הדלת אנשי רשות המסים, שהגיעו לביקורת. ברשות לא הקשיבו לטענה של ר' שהוא לא הספיק לרשום את הצ'ק, ופסלו את ספריו. משרד רוזנברג-לוי ערער לבית המשפט, והוכיח כי ניתן לרשום את התקבול עד 24 שעות לאחר קבלתו, בלי לסטות מהוראות ניהול הספרים. ואכן, בפשרה שהושגה, רשות המיסים ביטלה את פסילת הספרים.

לקבלת ייעוץ בנושא ניהול ספרים ללא התחייבות, ענה בחר בתשובה המתאימה:

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו