7 שנים לתבוע: מעל ל-2 מיליארד שקל בעשור מפיצויי רשלנות רפואית

מעל ל-2 מיליארד שקל שולמו בעשור האחרון לאלו שתבעו על רשלנות רפואית בישראל – וזאת כשרק אחוזים בודדים מהנפגעים בוחרים לתבוע. חלון הזמן לתביעה הוא של 7 שנים מיום הפגיעה – בראש הטבלה תביעות בתחום ההיריון והלידה
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

בעשור האחרון עלה מספר התביעות בגין רשלנות רפואית ב-30 אחוז והפיצויים שנפסקו לטובת הנפגעים יותר מהוכפלו. מאז 2009, שולמו יותר מ-2 מיליארד שקל לאלו שתבעו – סכום גבוה לכל הדעות, שמושפע בין היתר מהעובדה שהחוק הרחיב את התחומים בהם ניתן לתבוע על רשלנות רפואית – הציבור הישראלי מתחיל להיות מודע ולנצל את זכותו לתבוע ולקבל פיצוי כספי.

התחום בו נרשמו מספר התביעות הגדול ביותר הוא הריון ולידה – שם גובה הפיצוי הממוצע עומד על 1.4 מיליון שקלים לתביעה, והממוצע בשאר התחומים עומד על כחצי מיליון לתביעה. "הציבור הישראלי הופך מודע יותר ויותר לתופעה וטוב שכך", מסביר עו"ד יאיר סמוגורה, בעל משרד המתמחה בתחום. "סכומי הפיצוי על רשלנות רפואית יכולים להיות גבוהים מאוד, ועל אף שלא ניתן לתקן בדרך כלל את העוול הרפואי, הכסף בהחלט יכול לעזור למשפחות של אלו שנפגעו ולסייע בשמירה על איכות חיי הנפגעים כמו גם לסייע בהשגת טיפול רפואי וסיוע מיטביים".

רק 6% מהנפגעים בוחרים לתבוע

רשלנות רפואית היא כל מצב בו נגרם נזק רפואי כתוצאה מפרוצדורה רפואית או טיפולים רפואיים שבוצעו ברשלנות, או שלא בהתאם לסטנדרטים רפואיים מקובלים. רבים לא יודעים, אבל גם טיפולים אסתטיים הם עילה לתביעה של רשלנות רפואית – זהו תחום שיש בו הרבה פעמים חוסר שביעות רצון מהתוצאות והבטחות שווא, וצריך לדעת שיש אפשרות לתבוע ולקבל פיצוי גם במקרים אלו, ככל שהנזק נגרם עקב רשלנות או מצג שווא.

כל מי שמרגיש שנגרם לו נזק בעקבות הליך רפואי שעבר – יכול להימצא מתאים לתביעת רשלנות. לבדיקת זכאותכם לפיצוי בגין רשלנות רפואית אנא בחרו את טווח הגילאים שלכם:

הפיצויים מגיעים למיליוני שקלים

"אסור לוותר לחברות הביטוח של המרפאות ובתי החולים. זה אולי נראה מאיים, אך ייצוג על ידי עורך דין מקצועי בתחום יכול להביא לתוצאות טובות", אומר עו"ד סמוגורה. "לבתי החולים יש אינטרס ברור להשאיר את העניין בשקט – אבל מי שנפגע, ראוי שיוכל להתמודד לפחות עם ההשלכות הכלכליות של הפגיעה. מדובר על פיצויים שיכולים להגיע למיליוני שקלים וחשוב למצות את הזכויות הקיימות עפ"י הדין".

בישראל ניתן לתבוע בגין רשלנות רפואית עד 7 שנים לאחר הפגיעה ( למעט חריגים הקבועים בחוק שלגביהם תקופת ההתיישנות ארוכה יותר), ולכן אלו המרגישים כי ייתכן שנפגעו מטיפול לקוי, צריכים לוודא שהם עומדים בחלון זמן זה ולפעול במהירות האפשרית.

"הסיכוי היחיד להגיע לאיכות חיים סבירה"

כל אחד מאיתנו עלול ליפול קורבן לרשלנות רפואית בלא מעט רגעים בחיים – החל בהריון ולידה, ועד אבחון מאוחר או שגוי של מחלות קשות, וניתוחים או טיפולים רפואיים שמסתיימים בתוצאה לא טובה – ואפילו במוות. אך זהו תחום סבוך ביותר, שכן הוא דורש ידע רפואי ומשפטי רב – ואילו רוב האנשים שלא עוסקים בכך באופן יומיומי, נעדרים את הידע הזה.

בישראל של היום, במקרים רבים, הסיכוי היחיד של נפגע בגין רשלנות רפואית ושל בני משפחתו להגיע לאיכות חיים סבירה הוא להצליח בתביעה, אחרת – הם ייאלצו להתמודד עם ההוצאות הרבות בגין המצב הרפואי באמצעות דמי ביטוח לאומי בלבד, עד סוף ימיהם.

כאמור, לרוב ניתן לתבוע עד 7 שנים לאחר האירוע, אך קיימים חריגים – קטין, למשל, יוכל להגיש תביעה עד שיגיע לגיל 25. לכן, ברגע שעולה החשד, וסמוך ככל האפשר למועד האירוע, חשוב לפנות לעו"ד מומחה – במטרה  לקבל ייעוץ ראשוני ומיידי, וכן למנוע טעויות קריטיות בניהול התיק שישפיעו על התוצאה הסופית – כגון אובדן של מסמכים חשובים לתביעה.

לא תובעים את הרופא – אלא את חברת הביטוח שלו

חשוב לדעת כי התביעה בד"כ אינה נגד הרופא המטפל באופן אישי , אלא נגד המוסד הרפואי וחברת הביטוח שלו. רבים מהישראלים חוששים לתבוע כדי לא לפגוע ברופא שנוצר עימו קשר אישי – אך הרופאים מבוטחים בחברות הביטוח הגדולות במיוחד בשביל מצבים כאלו, והם צריכים לשאת בהשלכות של טיפול לא ראוי. רפואה אמנם אינה מדע מדויק, אך לעיתים יהירות של רופא או מצבי לחץ קיצוניים שיש לא מעט בחדרי המיון בישראל – מביאים את הרופאים לבצע טעויות שלעיתים הן הרות גורל.

בנוסף, חשוב לדעת שעורכי הדין המייצגים את התובעים לא גובים בדרך כלל שכר טרחה מראש, אלא רק אחוזים שנגבים מגובה הפיצוי שיתקבל אם התביעה הצליחה.

לבדיקת זכאותכם לפיצוי בגין רשלנות רפואית אנא בחרו את טווח הגילאים שלכם:

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו