הייתם מעורבים בתאונת דרכים – איך קובעים "מי אשם?"

הקביעה מי אשם בתאונת דרכים, מבוססת בדרך כלל על זיהוי האדם שהתרשל או נהג בחוסר זהירות. במקרים מסוימים קל לדעת מי הצד שהתנהג ברשלנות ואחראי לנזק או לפגיעה בנפש וברכוש שהתרחשו כתוצאה מהתאונה, אבל לפעמים לא כ"כ פשוט לקבוע את זהות האשם במקרה. מה שלעתים מסבך את הדברים היא העובדה שגורמים רבים עלולים לקבוע בזהות האשמה, כמו רשויות אכיפת החוק, חברות הביטוח ובתי המשפט.
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

כיצד קובעת המשטרה מי אשם בתאונת הדרכים? 

לאחר שדווח למשטרה על תאונת דרכים: 
  • השוטר מראיין את הנהגים ואת כל העדים שהיו נוכחים במקום בעת תאונת הדרכים, ושואל אותם סדרה של שאלות כדי להשיג תיאור מפורט ומדויק של מה שקרה.
  • ברגע שהשוטר מחליט שיש בידיו מידע מספיק, הוא מכין את דוח המשטרה.
דוח המשטרה עשוי להכיל הצהרה לגבי מי אשם בתאונת הדרכים, המבוססת על שיקול דעתו המקצועי של השוטר. יחד עם זאת, דו"חות משטרתיים רבים לא מצביעים על האשם בתאונה. חשוב להבין כי גם אם בדוח של המשטרה נכתב מי היה אחראי לתאונת הדרכים, זה לא אומר שבאופן אוטומטי אדם זה יהיה אחראי משפטית לנזקים שנגרמו, בתביעה שתגיע לאחר מכן לבית המשפט.  מסיבה זו, אם הייתם מעורבים בתאונה, כדאי מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין תאונת דרכים מנוסה כבר בתחילת הדרך. כך יעמוד לצדכם איש מקצוע שיוכל לסייע לכם לצאת בשלום מהתביעה או לפחות למזער את הנזקים.

כיצד קובעת חברת הביטוח מי אשם בתאונת הדרכים?

בעקבות תאונת הדרכים, ולאחר הגשת התביעה לחברות הביטוח של שני המעורבים בתאונה, נציג חברות הביטוח יחקרו את התאונה. מטבע הדברים, יותר מנציג אחד מעורב בתהליך זה, כי חברת הביטוח של כל נהג ממנה את הנציג שלה שיבדוק את נסיבות תאונת הדרכים. במהלך הבדיקה, נציגי חברות הביטוח ישוחחו עם העדים, יבדקו את הדוחות הרפואיים ואת נזקי הרכב, וכן יאמתו פרטים על פוליסות הביטוח של הנהגים המעורבים (כמו סכומי הכיסוי). בסופו של דבר, נציגי חברות הביטוח יקבעו מי אשם בתאונת הדרכים, ולעיתיים ייחסו אחוז מסוים של אשמה לכול אחד מהנהגים. בהתבסס על אחוז אשמה זה, יחלקו חברות הביטוח את עלויות תאונת הדרכים וישפו את הנהגים המעורבים בהתאם לתנאי פוליסות הביטוח שלהם.

כיצד קובע בית המשפט מי אשם בתאונת הדרכים?

אם לאחר תאונת דרכים תוגש תביעת פיצויים בגין פציעה או נזק לרכב, בית המשפט יקבע מי אשם לאחר שישקול אם הנאשם התרשל ולא נקט באמצעי זהירות סבירים בנסיבות העניין והדרך. בית המשפט ישקול את הראיות והטענות שיציגו עורכי הדין של שני הצדדים, כגון:
  • עדויות הנהגים שהיו מעורבים בתאונת הדרכים.
  • עדויות אנשים שהיו עדים לתאונה.
  • שוטרים שחקרו את התאונה.
  • מומחים, כמו רופאים ואנשי מקצוע המתמחים בשחזור תאונות דרכים.

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו