נכנסים לדירה חדשה? כך תוודאו שהקבלן עמד בהתחייבויותיו

מעבר דירה מלווה בהוצאות רבות – אבל יש אחת שלא כדאי לוותר עליה: בדק בית בעלות סמלית יכול לגלות ליקויים ותקלות – ולחסוך מהקונים עוגמת נפש, ולא מעט כסף רגע לפני העסקה הגדולה בחייהם
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

גל, בן 45 מלוד, רכש במיטב כספו דירת שישה חדרים חדשה מקבלן. הוא היה בטוח שהעובדה שרכש דירה חדשה מבטיחה לו שיקבל מוצר תקין, ללא פגמים וליקויים, אך למרות זאת, החליט לבצע בדק בית באמצעות איש מקצוע.

גל גילה בעקבות הבדיקה, כי בדירה ליקויים ששווי התיקון שלהם הוא 60 אלף שקל, והאיתור, שנעשה למזלו עוד לפני קבלת המפתח, איפשר לו לקבל את כל התיקונים ישירות מהקבלן ללא כל תשלום נוסף. לולא היה גל מתעקש על הבדיקה, הוא היה מקבל דירה פגומה והיה ככל הנראה נאלץ "לרדוף" אחר מי שידאג לתיקונה.

הקבלנים חוסכים בכוח אדם מקצועי

"מדי שנה, עשרות אלפי ישראלים שנכנסים לדירה חדשה שרכשו, או לאחר שביצעו שיפוץ יקר, מגלים ליקויים שונים בדירה – החל בנזילות בצנרת ועד סדקים בקירות, שיכולים להעיד על תשתיות פגומות בדירה", אומר שי דוראני, בעל חברת בדק ישראל. "הליקויים הללו נובעים ברוב המקרים מכך שהקבלנים מנסים לחסוך בכוח אדם מקצועי. התוצאה – דירות שסובלות מרטיבות, פגמים אסתטיים ואפילו מפגעים בלתי בטיחותיים. לא פעם הקבלן שכבר מסר את הדירה מתנער מאחריות – והקונים צריכים לשלם מכיסם על התיקון".

"כדי להימנע ממצבים לא נעימים שכאלה בהשקעה כספית קטנה יחסית, אפשר להיעזר בשירותים של בדק בית – ביקורת איכות של מבנים ואיתור ליקויי בנייה, כולל סיכום ממצאי הבדיקה בדו"ח משפטי", אומר דוראני. "הבדיקה מומלצת לרוכשי דירות חדשות מקבלן שעומדים לקבל מפתח; לרוכשי דירות יד שנייה, שעומדים לסגור עסקה; לוועדי דיירים בבניינים חדשים שאמורים לפקח על השטחים המשותפים והציבוריים בבניין; ולמי שמסיים עבודת שיפוץ יקרה בנכס, בין אם חדש או יד שנייה".

גם לפני רכישת דירה מיד שנייה

"כך, מי שקנה דירה חדשה יכול לקבל מצב מדויק של הנכס, רגע לפני הכניסה – כדי להיות בטוח שהוא מקבל את כל מה שהובטח לו, ללא ליקויים משמעותיים שיכולים להיות סמויים מהעין אבל להתפתח לנזק משמעותי בעתיד, מה שיגרור הוצאה כספית גבוהה ועוגמת נפש.

"גם למי שרוכש דירה מיד שנייה מומלץ מאוד לבדוק את הנכס היטב לפני חתימת החוזה, כדי לאתר נזקים משמעותיים שלא נראים לעין, ויכולים להשפיע משמעותית על המחיר".

כדי לבדוק האם אתם מתאימים לשירותים של בדק ישראל – בחרו את אזור מגוריכם:

תמונה מייצגת של הליקויים ועלות התיקון

לדברי דוראני, בדק בית כולל שני שלבים. "קודם כל, מבצעים סקירה פיזית של הנכס, מדידות ואיתור הליקויים הנראים לעין, כולל עבודות הגמר השונות. הבדיקה מתבצעת באמצעות ציוד תקני המקובל בשימוש בתחום הבדק. בנוסף, נבדקת ההתאמה של הבנייה בשטח לתוכניות ולמפרט הבנייה שנמסרו ללקוח במעמד החוזה. בסיום אנו מוציאים דו"ח משפטי, ובו תמונות מייצגות של הליקויים וכן עלות התיקון. זהו מסמך מטעם מומחה שניתן להציג בבית המשפט, כשברוב המוחלט של המקרים, הסדר הטיפול שעליו יחליט השופט יתבסס על הדו"ח.

דוראני מדגיש כי גם לאחר שיפוץ חשוב לבדוק כי הוא עומד בתקנות התכנון והבנייה ובתקנים השונים. לדבריו, "כבר נתקלנו בשיפוצים של חברות לא מקצועיות, שגרמו נזק שעלות התיקון שלו היתה גבוהה יותר ממחיר השיפוץ – גם אם לעין הלא מקצועית, הכל נראה תקין".

בדיקה אחת יכולה לחסוך עשרות אלפי שקלים

דוראני, בעל תואר בהנדסה אזרחית, הוא זה שמבצע את הבדיקה בפועל במרבית המקרים. "בחלק מהחברות האחרות בתחום, את הבדיקה מבצעים אנשים לא מיומנים או מקצועיים וללא ציוד מתאים. זה עלול לפגוע בתקפות של הדו"ח בבית המשפט", הוא אומר.

לדוראני ניסיון של 12 שנה בניהול ופיקוח פרויקטים מול קבלנים וחברות יזמיות, מהגדולים בתחום. "הניסיון הזה מאפשר לי להבין היטב את הצד השני של המתרס – כלומר, הקבלנים וחברות השיפוצים. כך אני יכול למצוא ביתר קלות את הליקויים ולהבין את התמונה הן בכובע של הרוכש, והן בכובע של הקבלן. זהו יתרון מהותי שמאפשר לי במקרים רבים לסייע לשני הצדדים להגיע להבנה בצורה מהירה ונינוחה", הוא מסביר.

השירות ניתן בכל רחבי הארץ, הדו"ח ניתן ללקוח בתוך שני ימי עסקים לכל המאוחר. "אני מאמין שכל רוכש נכס, חדש ויד שנייה, חייב לבדוק את היקף הליקויים הקיימים בו כדי להיערך בצורה נכונה מול המוכר או הקבלן, ורצוי רגע לפני המסירה או קבלת המפתח. במקרים מסוימים, עיכוב בבדיקה עלול לגרום להסרת אחריות של הקבלן במידה שיימצא נזק", הוא מסכם.

כדי לבדוק האם אתם מתאימים לשירותים של בדק ישראל – בחרו את אזור מגוריכם:

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו