האם ניתן לבטל צוואה?

האם ניתן לבטל צוואה?
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מקובל להידרש אל צוואה כאל מסמך מחייב – בבחינת "כזה ראה וקדש". כאורים ותומים. מסמך שיש לקיים אותו ככתבו וכלשונו ולפעול לפיו. יש מקרים שבהם לא זה בלבד שניתן להתנגד לצוואה אלא נכון וראוי לבטלה.

ניתן להתנגד לצוואה ולמצות כל מאמץ לביטולה במידה שקיים ספק בדבר אמתותה, קיום יורש על פי דין שלא נכלל בצוואה, קיומה של צוואה אחרת, סותרת, או כאשר מי מהיורשים החוקיים חש כי יוצא מקופח ומופלה באופן בלתי סביר, בלתי מידתי ובלתי מוצדק.

על מנת להגביר את הסיכוי לביטול צוואה כדאי להסתייע בשירותו של עורך דין ירושה הבקיא היטב בלשון החוק ובפרצות שבו על מנת לנצלן לטובת מרשו.

מה עושים במידה ורוצים לבטל צוואה

ניתן לבטל צוואה במידה שמוכיחים כי המוריש לא היה במצב קוגניטיבי שאפשר מודעות מלאה לחתימתו על הצוואה. עורך דין מנוסה יכול לציין מרכיבים מהותיים שהעדרם מהצוואה מספק עילה מספיקה להתנגד לה. עורך דין עשוי להוכיח מעורבות בלתי מידתית ובלתי הוגנת של מי מהיורשים שניסה באמצעים לא לגיטימיים להשפיע על המצווה להגדיל את חלקו בירושה. עורך דין יכול לייצג אתכם בהגשת התנגדות לקיום צוואה בנימוקים של אי כשירות עדים, ליקויים בהצהרת המצווה ועוד.

החוק מכיר בקיומם של מצבים ספציפיים שונים שעלולים לגרום לביטול הצוואה אם נופלים פגמים פרוצדוראליים בעריכתה, כגון הטיה ברורה לטובת יורשים שאיימו על המצווה, כפו עליו ואילצו אותו להגדיל את חלקם להקטין חלקם של יורישם אחרים, הציגו מצג שווא שעליו ביססו את ההיגיון, לכאורה, שבהגדלת חלקם ועוד.

צוואה ניתנת לביטול גם על ידי המצווה אם וכאשר הוא נמלך בדעתו ומבקש לכתוב תחתה צוואה חדשה. חשיבות הייצוג המשפטי של עורך דין את הטוענים לביטול צוואה חשובה ביותר היות שעלול להיווצר קושי להוכיח כי המצווה אוים או נאלץ לכתוב דברים בניגוד לרצונו, כי מצבו הפיזי והקוגניטיבי בעת כתיבת הצוואה היה לקוי ועוד. ההוכחה של אלה אינה פשוטה.

סביר להניח כי ללא סיוע של עורך דין גם המבקשים לבטל את הצוואה מסיבות מוצדקות יתקשו להוכיח אותן, מה שעשוי להיות פשוט יותר אם וכאשר ייצג אותם איש מקצוע המכיר היטב את החוק, על סעיפיו והסתעפויותיו, ויכול להביא ראיות התומכות בטענה לביטול צוואה. בשורה התחתונה- התשובה לשאלה שבכותרת היא בהחלט חיובית, בהינתן סיבות מספיקות ומוצדקות לביטולה.

לסיכום

מי שמייצג אתכם הוא עורך דין, אדם שאינו נמנה עם בני המשפחה, קל יותר להידרש על הנושא באופן ענייני ללא שהמעורבות הרגשית הטבעית והרגשות הסוערים יעיבו על היכולת לטפל בסוגייה באופן מושכל ובעיקר על מנת להשיג את התוצאה המיוחלת- ביטול הצוואה.

מי שקרא את הכתבה הזאת קרא גם:

הישארו מעודכנים

מעת לעת אנו שולחים עדכונים חשובים או כתבות מעניינות בתחום המשפט. אתם מוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה שלנו